Nyheter

Ny vetenskaplig rapport simulerar ekonomiska transportlösningar i norra Sverige, Norge och Finland

31.3.2014
-

Pressmeddelande 31.3.2014

Pressmeddelande 31.3.2014

Vid en stor konferens i Umeå i torsdags med deltagare från norra regionens universitet, politiska företrädare, och näringsliv diskuterades nya förutsättningar för gränsöverskridande samarbeten när det gäller transportnäten i norr.

Vid konferensen presenterades ett vetenskapligt underlag som kartlägger förutsättningarna för transporter i norr för vägar, godstransport längs järnväg och färjeförbindelser. Kartläggningen har gjorts i ett gränsöverskridande samarbete mellan CERUM vid Umeå universitet, Universitetet i Vasa och Handelshögskolan i Bodö.

Regionaltänket i norr har hundraåriga traditioner

I samband med att Sverige och Finland gick med i EU skapades ett region-tänkande som aldrig tidigare funnits. Inte minst i mellersta och södra Sverige. Att tänka större regioner är någonting som kommunicerar med EU, fick alla lära sig. Det var det mest effektiva sättet att jobba lobbymässigt i Bryssel, om inte annat.

Skillnaden mellan norr och söder är då att i söder finns större befolkningskoncentration, det gäller såväl Norge, Sverige som Finland, men för oss som bor i norr måste man titta över nationsgränserna för att uppnå liknande marknadspotential.

Handelsvägarna och samhällsbyggena i norr har i hundratals år gått längs älvdalarna, längs slingriga fjällvägar till Norge, eller via skepp över Bottenviken till Finland. Långt innan nationalstaterna formades gick handelsförbindelserna lika mycket i öst-västlig riktning som i nord-sydlig. Vi hade alltså redan ”regiontänket” långt innan EU bildades.

Samarbetet gav oss färjan

Vid konferensen i Umeå framkom att prognosen för regionen Västerbotten, Österbotten och Nordland ser relativt ljus ut. Umeå och Vasa är tillväxtregioner som satsat på att bygga ut sina hamnar. Förarbetena till de rapporter som nu gjorts för Nordic Locistic Corridor har också legat till grund för det nya färjebolag som samägs av Finland och Sverige. Under de senaste åren har persontrafiken ökat från 42.000 (2011) till 150.000 (2013). För exportföretaget Komatsu som finns i Umeå och som exporterar traktorer och skogsmaskiner till Finland och vidare till Ryssland har färjan varit nödvändig. Det hade inte gått utan!

Hur ska man räkna? Projektet SimLab East-West ger svaret

För första gången finns nu en ordentlig kartläggning av hur man kan räkna på ekonomin när det gäller gränsöverskridande transportlösningar i den norra regionen. SimLab East-West presenterar en teknik för att beräkna nyttor av framtida transportlösningar genom modellsimulering. Detta sker genom databaserade fakta och modeller för simulering för önskvärda scenarion inom transportområdet.

Något sådant verktyg har aldrig tidigare funnits

Eftersom dagens transportplanering huvudsakligen är en nationell angelägenhet riskerar detta leda till att satsningar på gränsöverskridande infrastruktur nedprioriteras jämfört med rent nationella projekt. Detta riskerar både att missgynna gränsregioner och leda till en suboptimering av det nordiska transportnätverket sett från ett internationellt perspektiv.

Beställ forskningsrapporterna

Här krävs en gemensam arena för gränsöverskridande transportinfrastruktur och ökad samordning av nationella transportplaneringsprocesser över nationsgränser. Dessutom behöver verktyg och analysmetoder anpassas för att bättre fånga nyttor och kostnader över nationsgränser.

De största tillgänglighetsvinsterna av förbättrade kommunikationer längs stråket sker i när¬regionen, genom minskade transport¬kostnader för import och export i öst-västligt riktning.

SimLab East har genererat en rad intressanta resultat som kommer att leda till ytterligare forskning. Vi lämnar nu rapporterna till myndigheter och beslutsfattare och vill jobba vidare.

Bekanta dig med raporter

Närmare uppgifter:

Jeanette Kjellberg
Projektledare SimLab
+46 72 700 68 97
jeanette.kjellberg@cerum.umu.se

Katti Lundström
Projektledare Nordic Logistic Corridor
+46 70340 19 65
katti.lundstrom@storuman.se

Anna Måtts
logistikexpert, VASEK
+358 44 512 6320
anna.matts@vasek.fi

 

Nordic Logistic Corridor

Nordic Logistic Corridor (NLC) är ett befintligt transport-och logistikstråk som kopplar samman norra Europa med övriga världen. NLC är en strategiskt viktig genväg i den Bottniska korridoren, det transnationella europeiska godstransportsystemet som löper runt Bottenviken. Målet är att fortsätta att utveckla NLC till ett effektivt, smart och miljövänligt alternativ för transporter av gods från de norra delarna av Skandinavien till Ryssland och vidare ut i EU-området.

Simlab

Projektet SimLab East-West syfte är att samordna befintlig kunskap och driva kunskapsutvecklingen vidare kring öst-västliga kommunikationer samt stärka samverkan mellan deltagande enheter vid Vasa universitet, Umeå universitet och Bodö Handelshögskola Nordland Universitet. Förbättrade näringslivsförutsättningar och ökad integration i Botnia-Atlantica regionen uppnås genom simulering av infrastruktur, studier av regionens nuläge och tillväxtpotential och skapande av samverkansplattformer.