Tiedotteet

Uusi tieteellinen raportti simuloi malleja taloudellisiin kuljetusratkaisuihin Ruotsissa, Norjassa j

31.3.2014
-

Uumajassa järjestetyssä konferenssissa keskusteltiin torstaina uusista edellytyksistä rajoja ylittävälle yhteistyölle pohjoisen kuljetusverkostoissa. Konferenssiin osallistui Pohjois-Ruotsin yliopistojen edustajia, poliittisia päätöksentekijöitä sekä elinkeinoelämän edustajia.

Lehdistötiedote 31.3.2014

Uumajassa järjestetyssä konferenssissa keskusteltiin torstaina uusista edellytyksistä rajoja ylittävälle yhteistyölle pohjoisen kuljetusverkostoissa. Konferenssiin osallistui Pohjois-Ruotsin yliopistojen edustajia, poliittisia päätöksentekijöitä sekä elinkeinoelämän edustajia.

Konferenssissa esiteltiin tieteellinen pohja, jonka avulla kartoitetaan edellytyksiä pohjoisen kuljetuksille. Kartoituksessa otetaan huomioon tiet, rautateiden tavarankuljetukset sekä laivayhteydet. Kartoitus on tehty Umeå universitetin CERUM-yksikön, Vaasan yliopiston ja Handelshögskolan i Bodön yhteistyönä.

Alueellisella ajattelulla pohjoisessa satavuotiset perinteet

Samalla kun Suomi ja Ruotsi liittyivät Euroopan unioniin, luotiin myös alueellista ajattelua, jota ei koskaan aikaisemmin ollut ollut. Kaikkein vähiten Keski- ja Etelä-Ruotsissa. Silloin opittiin, että EU:ta kiinnostaa nimenomaan ajattelu, jossa keskitytään suurempiin alueisiin. Se oli ainakin tehokkain tapa tehdä lobbausta Brysselissä.

Erona pohjoisen ja etelän välillä on se, että etelässä on suurempia asukaskeskittymiä, niin Norjassa, Ruotsissa kuin Suomessakin, mutta meidän pohjoisessa asuvien täytyy katsoa yli maiden rajojen, jotta voimme saavuttaa samanlaisen markkinapotentiaalin.

Kauppatiet ja yhteiskuntarakentaminen on pohjoisessa vuosisatojen ajan keskittynyt jokilaaksoihin, Norjassa kiemurtelevien tunturiteiden varsille tai kauppaa on käyty Pohjanlahden yli Suomeen ja Suomesta. Kauan ennen kuin kansallisvaltiot muodostettiin, kulkivat kauppayhteydet yhtä paljon niin itä-länsi-suunnassa kuin pohjois-etelä-suunnassakin. Alueellista ajattelua oli siis jo kauan ennen Euroopan unionin muodostamista.

Yhteistyön ansiosta saimme laivan

Uumajassa järjestetyssä konferenssissa tuli esiin, että Västerbottenin, Pohjanmaan ja Nordlandin alueiden ennusteet näyttävät melko valoisilta. Uumaja ja Vaasa ovat kasvavia seutuja, jotka ovat panostaneet satamiensa laajentamiseen. Nyt Nordic Logistic Corridorille tehtyjen raporttien luonnokset ovat olleet pohjana uudelle laivayhtiölle, jonka Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta omistavat yhdessä. Viime vuonna henkilöliikenteen määrä kasvoi 42 000 matkustajasta (vuonna 2011) 150 000 matkustajaan (vuonna 2013). Uumajassa sijaitsevalle Komatsulle, joka vie traktoreita ja metsäkoneita Suomeen ja edelleen Venäjälle, laivayhteys on ollut välttämätön. He eivät olisi pärjänneet ilman!

Kuinka lasketaan? SimLab East-West -hanke antaa vastauksen

Nyt ensimmäistä kertaa on saatu aikaan kunnollinen kartoitus siitä, kuinka voidaan laskea rajoja ylittävien kuljetusratkaisujen taloudelliset vaikutukset pohjoisilla alueilla. SimLab East-West esittelee tekniikan, jolla arvioidaan tulevaisuuden kuljetusratkaisujen hyödyt mallisimuloinnin avulla. Tämä tapahtuu tutkimustuloksiin perustuvan faktatiedon avulla ja simulointimalleilla, jotka esittävät kuljetusalueen toivottavia skenaarioita.

Tällaista työkalua ei ole ennen ollut käytettävissä

Koska nykypäivän kuljetussuunnittelu on pääasiassa kansallinen asia, on riskinä, että rajat ylittävää infrastruktuuria ei priorisoida riittävästi verrattuna täysin kansallisiin hankkeisiin. Tällöin on riskinä myös, että raja-alueet joutuvat epäedulliseen asemaan, mikä johtaa pohjoismaisen kuljetusverkoston suboptimointiin kansainvälisestä näkökulmasta katsottuna.

Tilaa raportti

Tarvitaan yhteistä areenaa rajat ylittävälle kuljetusinfrastruktuurille ja on sovitettava yhteen kansalliset kuljetussuunnitelmaprojektit yli maiden rajojen. Lisäksi on sovitettava yhteen työkalut ja analysointimetodit, jotta voidaan paremmin tavoittaa hyödyt ja kustannukset yli rajojen.

Lähialueet saavat suurimman hyödyn kuljetusmuotojen mahdollisuuksien parantumisesta tällä reitillä, sillä silloin itä-länsisuuntaisen tuonnin ja viennin kuljetuskustannukset vähenevät.

SimLab East-West on generoinut paljon kiinnostavia tuloksia, jotka johtavat lisätutkimuksiin. Nyt raportit jätetään viranomaisille ja päätöksentekijöille, jotka jatkavat työtä tästä.

Tutustu raportteihin

Lisätietoja:

Jeanette Kjellberg
SimLab-hankkeen projektipäällikkö
+46 72 700 68 97
jeanette.kjellberg@cerum.umu.se

Katti Lundström
Nordic Logistic Corridor -hankkeen projektipäällikkö
+46 70340 19 65
katti.lundstrom@storuman.se

Anna Måtts
logistiikka-asiantuntija, VASEK
+358 44 512 6320
anna.matts@vasek.fi

 

Nordic Logistic Corridor

Nordic Logistic Corridor (NLC) on olemassa oleva kuljetus- ja logistiikkareitti, joka yhdistää Pohjois-Euroopan muuhun maailmaan. NLC on strategisesti tärkeä oikotie Botniska korridorilla eli Pohjanlahden ympäri kiertävällä eurooppalaisella tavarankuljetusreitillä. Tavoitteena on jatkaa NLC:n kehittämistä tehokkaaksi ja ympäristöystävälliseksi tavarankuljetusvaihtoehdoksi Skandinavian pohjoisosista Venäjälle ja edelleen EU:n alueelle.

Simlab

SimLab East-West -hanke pyrkii sovittamaan yhteen olemassa olevan tiedon ja oppimaan enemmän itä-länsi-suuntaisista kuljetuksista. Lisäksi hankkeella vahvistetaan osallistuvien tahojen eli Vaasan yliopiston, Uumajan yliopiston sekä Bodö Handelshögskolan Nordland Universitetin yhteistyötä. Elinkeinoelämän edellytyksiä parannetaan ja Botnia-Atlantica -alueen lisääntynyt integraatio saavutetaan simuloimalla infrastruktuuria, tutkimalla alueen nykytilaa ja kasvupotentiaalia sekä luomalla perustaa yhteistyölle.