Nyheter

Mauritz Knuts har valts till projektetchef för projektet energieffektivt byggande

15.10.2012

Pressmeddelande 15.10.2012

Byggnadsingenjör Mauritz Knuts har valts till projektchef för Vaasaregionens Utveckling Ab VASEKs ESF-finansierat projekt ”Hållbart byggande och energieffektivitet i Vasaregionen”. Knuts börjar sitt arbete 15.10. Tuulia Taanila, som tidigare ledde projektet, har började nytt arbete i slutet av augusti.

Knuts blev utexaminerad 2007 som byggnadsingenjör (byggnadsteknik / samhällsteknik) från Yrkeshögskolan Novia. Han har tidigare jobbat som konsult på Destia, Talentek och Ramboll. Knuts, som är vasabo, ser fram emot nya utmaningar:

– Projektets målgrupper är husfabriker, planeringsbyråer, byggföretag, kommunernas byggnadstillsyner och förstås byggherrar, både företag och egnahemshusbyggare. Det är väldigt intressant att börja jobba på ett så mångsidigt arbetsfält. Jag börjar förstås mitt arbete med att bekanta mig med samarbetspartner!

Projektets syfte är att öka knowhow hos byggbranschens yrkesmän angående energieffektivt byggande, olika material och riskerna med dessa, samt riskfyllda konstruktioner.
– Jag står inför en intressant uppgift, i vilken kombineras knowhow i regionens energikluster, läroanstalternas forsknings- och utbildningsresurser samt nationella och internationella nätverk för att stöda energieffektivt byggande i den starkt växande Vasaregionen, konstaterar Knuts.

VASEKs utvecklingsdirektör Stefan Råback är glad över att det trots personaländring inte blev lång paus i projektet.
– VASEK och projektet energieffektivt byggande arrangerar tillsammans med samarbetspartner i november två seminarier med aktuella teman, berättar Råback.

– I inomhusluftsverkstaden 14–15.11 berättar experterna från Finland och Sverige den senaste informationen om inomhusluftsproblem samt orsakerna till dem. Det andra seminariet som också arrangeras 15.11 fokuserar på arkitektur från Setterberg ända till våra dagar samt på betydelsen av stadsplanering för bekämpning av klimatförändring, fortsätter Råback.

Närmare uppgifter

Stefan Råback