Jämn kundström till Startia

19.4.2012

(Pressmeddelande 19.4.2012)

I januari-mars 2012 grundades 37 nya företag i Vasaregionen med hjälp av Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia. Under tidsperioden behandlade företagsrådgivarna 101 nya affärsidéer.

– I dagens läge låter folk sina idéer mogna ganska länge, säger Startias direktör Tommi Virkama. – De funderar grundligt och från alla sidor vilket ju endast är positivt när man planerar att grunda ett företag.

Under tidsperioden hade Startia 116 nya kunder och antalet rådgivningskontakter var 376.

– Vi har effektiviserat vårt system med sakkunnigutlåtanden. Om kunden vill, skickar vi kunduppgifterna elektroniskt till sakkunnigorganisationer i våra intressentgrupper, som kontaktar kunden och erbjuder kunden tjänster som passar just hans eller hennes situation. På det här sättet kan kunden bekanta sig till exempel med bankernas och försäkringsbolagens företagstjänster.

Företagen i Vasaregionen lika villiga att investera som förut

Från och med början av året har företagen i regionen med hjälp av VASEKs rådgivare gjort ansökningar för maskininvesteringar sammanlagt för ca 938 800 euro. Nystartade företag har sökt sammanlagt 33 600 euro i startpeng och 213 480 euro i startstöd. Investeringarna beräknas innehålla 11 nya arbetsplatser.

Under samma tidsperiod gav VASEKs företagsrådgivare råd i företagsrelaterade frågor till 140 verksamma företag under 321 kontakter. Just nu utgör ägar- och generationsskiften en klar peak i rådgivningsstatistiken; en satsning på dessa pågår med hjälp av ett ESF-finansierat projekt.

– Just nu har jag ungefär fyrtio case på arbetslistan, berättar direktör för företagstjänster Kjell Nydahl. – Företagare ska tänka på att processen ska påbörjas i god tid.

Helene Krohn började som företagsrådgivare på VASEK den 1 mars. Hon är företagens första kontakt i Vörå och Malax.

Närmare uppgifter

Tommi Virkama