Tasainen asiakasvirta Startiaan

19.4.2012

(Tiedote 19.4.2012)

Tammi-maaliskuussa 2012 Vaasan seudulla perustettiin Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian avulla 37 uutta yritystä. Uusia yritysideoita yritysneuvojien arvioitavana oli ajanjaksolla 101 kappaletta.

– Yritysideoiden kypsyttelyaika on tällä hetkellä melko pitkä, sanoo Startian johtaja Tommi Virkama. – Asioita pohditaan perin pohjin ja kaikilta kanteilta, mikä on ainoastaan hyvä asia yritystä perustettaessa.

Uusia asiakkaita kyseisellä ajanjaksolla oli 116 ja neuvontatapahtumia yhteensä 376.

– Olemme tehostaneet toimintatapaamme asiantuntijalähetteisiin liittyen. Jos Startiaan tuleva asiakas niin tahtoo, hänestä lähetetään sähköisesti tiedot sidosryhmiimme kuuluville asiantuntijatahoille, jotka ottavat häneen yhteyttä ja tarjoavat juuri hänelle sopivia palveluita. Esimerkiksi pankkien ja vakuutusyhtiöiden yrityksille kohdistamat palvelut tulevat tällä tavoin tutuksi.

Yritysten investointihalukkuus Vaasan seudulla ennallaan

Vuoden 2012 alusta ovat seudun yritykset VASEKin yritysneuvojien avustuksella tehneet koneinvestointihakemuksia yhteensä n. 938 800 euron edestä. Starttirahaa aloittaviin yrityksiin on haettu yhteensä 33 600 euroa, ja yritystoiminnan käynnistämistukea 213 840 euroa. Uusia työpaikkoja investointien lasketaan sisältävän 11 kappaletta.

Tällä samalla ajanjaksolla VASEKin yritysneuvojat antoivat yritysneuvontaa 140 toiminnassa olevalle yritykselle yhteensä 321 neuvontatapahtumassa. Selvänä piikkinä neuvontatilastoissa ovat tällä hetkellä yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdokset, joiden tehostamiseen satsataankin ESR-rahoitteisen hankkeen avulla.

– Työn alla on tällä hetkellä nelisenkymmentä vaihdosta, kertoo yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl. – Yrittäjien on hyvä pitää mielessä, että prosessi on hyvä aloittaa hyvissä ajoin.

VASEKin uusi yritysneuvoja Helene Krohn aloitti maalahtelaisten ja vöyriläisten yritysten kontaktina 1.3.

Startian johtaja Tommi Virkama

yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl