Ingen brist på idéer

16.4.2013

Pressmeddelande 16.4.

Med hjälp av Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia har 35 nya företag grundats i Vasaregionen under januari-mars 2013. Företagsrådgivarna fick 133 nya företagsidéer att behandla, vilket är 31,7 % fler än samma tidsperiod förra året.

Startias direktör Tommi Virkama är nöjd:
– Om de följande kvartalen löper i samma takt kommer vi att behandla över 500 företagsidéer detta år. Det skulle vara första gången under Startias historia!

– Vi har haft rekordmycket kunder, cirka 27 % mer än förra året. Kunderna funderar ändå länge på att grunda eget och på olika finansieringsmöjligheter som finns. Precis som också är klokt att göra! konstaterar Virkama.

I Startia gavs rådgivning under januari-mars 324 gånger, till vilket användes 538,5 arbetstimmar. Det motsvarar cirka två timmar per kundmöte eller kundkontakt.

– Företagen grundas med en liten fördröjning, eftersom mognads- och planeringsprocessen kan i vissa fall vara lång. Kanske det stora kundantalet syns som grundade företag litet senare, funderar Virkama.

– Som mål för detta år har vi att öka vårt samarbete med våra sakkunnigorganisationer. Vi kommer att ordna olika seminarier och tillfällen under årets gång. Det första seminariet är ett frukostseminarium den 23.4, där Kolster berättar om hur företagarna kan utnyttja patent och andra industriella rättigheter i sin affärsverksamhet, berättar Virkama.

Mycket stöd har ansökts för att utveckla och komma igång med företagsverksamhet

Detta år har Startia har gett redan 47 utlåtanden om startpeng till TE-byrån, då antalet utlåtanden under hela förra året var sammanlagt 146 stycken. Nystartade företag har ansökt om sammanlagt 75 600 euro i startpeng. TE-byrån fattar beslut om beviljandet av startpeng.

Sedan början av år 2013 har företagen i regionen med hjälp av VASEKs rådgivare gjort ansökningar för maskininvesteringar sammanlagt för 1 211 500 euro och för bygginvesteringar för 685 500 euro. Under samma tidsperiod gav VASEKs företagsrådgivare 647,5 timmar rådgivning i företagsrelaterade frågor till 197 redan verksamma företag under sammanlagt 453 kontakter.

För mera information

Startias direktör Tommi Virkama