Ideoista ei ole pulaa

16.4.2013

Tiedote 15.4.2013

Tammi-maaliskuussa 2013 Vaasan seudulla perustettiin Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian avulla 35 uutta yritystä. Uusia yritysideoita yritysneuvojien arvioitavana oli 133 kappaletta, mikä on 31,7 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona.

Startian johtaja Tommi Virkama on tyytyväinen:
– Jos seuraavatkin kvartaalit menevät tätä tahtia, käsittelemme yli 500 liikeideaa tämän vuoden aikana. Ensimmäistä kertaa Startian historiassa!

– Asiakkaita on ollut ennätysmäisen paljon, noin 27 % enemmän kuin viime vuonna. Edelleen kuitenkin asiakkaat harkitsevat perustamista ja yritystoiminnan rahoitusmahdollisuuksia tarkasti. Kuten järkevää onkin! Virkama toteaa.

Neuvontatapahtumia oli Startiassa tammi-maaliskuussa yhteensä 324, joihin käytettiin 538,5 tuntia eli keskimäärin noin kaksi tuntia asiakastapaamista tai yhteydenottoa kohden.

– Yrityksiä perustetaan hieman viiveellä, kypsyttely- ja suunnitteluvaihe voi olla pitkäkin. Ehkä nämä alkuvuoden suuret asiakasmäärät näkyvät perustettuina yrityksinä sitten hieman myöhemmin, Virkama pohtii.

– Tänä vuonna tavoitteenamme on tiivistää edelleen yhteistyötä asiantuntijaorganisaatioidemme kanssa. Tulemme järjestämään yhdessä erilaisia seminaareja ja tilaisuuksia pitkin vuotta. Ensimmäinen on 23.4. järjestettävä aamiaisseminaari, jossa Kolster kertoo kuinka patentteja ja muita teollisoikeuksia voi hyödyntää liiketoiminnassa, Virkama kertoo.

Yritystoiminnan kehittämiseen ja käynnistämiseen haettu tukea runsaasti

Startia on antanut Työ- ja elinkeinotoimistolle tänä vuonna jo 47 starttirahalausuntoa, kun koko viime vuonna niitä annettiin yhteensä 146. Starttirahaa aloittaviin yrityksiin on haettu yhteensä 75 600 euroa. Päätökset starttirahan myöntämisestä tekee Työ- ja elinkeinotoimisto.

Vuoden 2013 alusta ovat seudun yritykset tehneet VASEKin yritysneuvojien avustuksella koneinvestointihakemuksia yhteensä
1 211 500 euron ja rakennusinvestointihakemuksia 685 500 euron edestä. Tällä samalla ajanjaksolla VASEKin yritysneuvojat antoivat 647,5 tuntia yritysneuvontaa 197:lle jo toiminnassa olevalle yritykselle yhteensä 453 neuvontatapahtumassa.

Startian johtaja Tommi Virkama

yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl