Vaasan teollisuusraideselvityksessä päädyttiin yhdistelmäkäyttöön
Syksyllä 2012 laaditun teollisuusraideselvityksen tavoitteena oli määrittää toteutettavissa oleva toimintakonsepti Vaasan teollisuusraiteen hyödyntämiselle. Teollisuusraiteella tarkoitetaan tässä yhteydessä Vaasan rautatieaseman pohjoispuolelta satamaan ulottuvaa sähköistämätöntä vähäliikenteistä rataosaa, jonka pituus on noin kolme kilometriä.
Syksyllä 2012 laaditun teollisuusraideselvityksen tavoitteena oli määrittää toteutettavissa oleva toimintakonsepti Vaasan teollisuusraiteen hyödyntämiselle. Teollisuusraiteella tarkoitetaan tässä yhteydessä Vaasan rautatieaseman pohjoispuolelta satamaan ulottuvaa sähköistämätöntä vähäliikenteistä rataosaa, jonka pituus on noin kolme kilometriä.
Selvityksen lähtökohtana oli aluksi ratakäytävän hyödyntäminen radanvarren teollisuuden satamaan ja satamasta suuntautuville erikoistavaroiden rautatiekuljetuksille. Projektin edetessä ja haastattelujen tulosten pohjalta paremmaksi toimintakonseptiksi määriteltiin ratakäytävän hyödyntäminen sekä kumipyörä‐ että raidekuljetuksille (ns. yhdistelmäkäyttö).
Yrityshaastattelujen perusteella päädyttiin tutkimaan tarkemmin yhdistelmäkäytön mahdollisuuksia. Ratakäytävää voisi radanvarren teollisuuden lisäksi käyttää nykyisin kaupungin keskustan läpi satamaan ja päinvastoin kulkeva raskas liikenne. Tällöin liikennepotentiaali kasvaisi. Radan yhdistelmäkäytöllä tarkoitetaan sitä, että ratakäytävä olisi pääsääntöisesti tiekuljetusten (erityisesti erikoiskuljetusten) käytössä. Junakuljetuksen saapuessa ratakäytävä suljettaisiin tiekuljetuksilta junan ”käyntiä” varten. Ratkaisussa muutettaisiin nykyiset kiskot urakiskoiksi ja näin tiekuljetus kiskojen päällä olisi mahdollista.
Yhdistelmäkäytävän kannattavuus riippuu luonnollisesti tarvittavien investointien suuruudesta ja kunnossapidon kustannuksista suhteessa saavutettaviin hyötyihin. Saavutettavien hyötyjen suuruus on riippuvainen yhdistelmäkäytävän liikennepotentiaalista. Mikäli ratkaisulla pystytään tehostamaan radanvarren teollisuuden kuljetuksia, siitä voi koitua hyötyjä teollisuuden ja logistiikkapalvelujen investointeina sekä Vaasan sataman kehittymisenä. Hyötynä voidaan nähdä myös raskaan liikenteen haittojen väheneminen Vaasan keskustassa.
Lyhyellä aikajänteellä yhdistelmäkäytävä palvelisi lähinnä radanvarren teollisuuden kuljetuksia ja nykyisin kaupungin läpi satamaan kulkevia kuljetuksia. Pitkällä aikavälillä yhdistelmäkäytävä palvelisi alueelle sijoittuvia uusia teollisuuslaitoksia ja voimaloita kuten esimerkiksi rakenteilla olevaa biovoimalaa, tuulivoimaloiden komponenttien kuljettamista ja jo koekäytössä olevan jätevoimalan kuljetuksia. Lisäksi yhdistelmäkäytävä palvelisi osaltaan logistiikkakeskuksen ja sataman välisiä kuljetuksia. Logistiikkayritysten keskittyminen tulevaan logistiikkakeskukseen voi osaltaan vähentää sataman alueelle kulkevia kuljetuksia. Toisaalta sataman laivayhteyksien kehittyminen voi lisätä niitä ja logistiikkakeskus voisi toimia yhä enemmän sataman liikennettä palvelevana logistiikkakeskuksena.
Vaasan teollisuusraideselvitys
Lisätietoja
logistiikka-asiantuntija Anna Måtts
044 5126320