Uutiset

Pienenä kumppanina isojen yritysten maailmassa

7.12.2023
-

Isot investointihankkeet tuovat mukanaan seudun yrityksille sekä suuria mahdollisuuksia että merkittäviä riskejä. Pienten yritysten, jotka toimivat isojen yritysten projekteissa alihankkijoina tai kumppaneina, on tärkeää varautua huolellisesti ja ottaa käyttöön tehokkaat toimintatavat.

pexels thisisengineering 3862384
Yritysneuvojien ohjeet alihankintakumppanuuksiin isoissa investointihankkeissa

Isot investointihankkeet tuovat mukanaan seudun yrityksille sekä suuria mahdollisuuksia että merkittäviä riskejä. Pienten yritysten, jotka toimivat isojen yritysten projekteissa alihankkijoina tai kumppaneina, on tärkeää varautua huolellisesti ja ottaa käyttöön tehokkaat toimintatavat.

Tässä yritysneuvojien parhaat neuvot, joiden avulla voi valmistautua olemaan mahdollisimman houkutteleva ja turvallinen kumppani seudulle suunnitteilla olevissa investointihankkeissa.

  1. Varaudu pitkään neuvotteluprosessiin
    Isot hankkeet ja niihin mukaan lähteminen vaativat aikaa, joten varaudu ja heti alussa pitkään neuvotteluprosessiin. Ole kärsivällinen ja pidä mielessä realistiset odotukset aikatauluista.

  2. Varmista tarvittavat laatusertifikaatit
    Tutki mitkä ovat oman toimialasi tyypilliset laatusertifikaatit ja varmista, että ne ovat sinun yrityksessäsi kunnossa. Tämä antaa päämiehillesi signaalin toimintasi luotettavuudesta.

  3. Liity Luotettava kumppani -palveluun
    Liittymällä luotettavan kumppani -palveluun voit rakentaa mainettasi luotettavana yhteistyökumppanina, mikä voi tuoda lisäarvoa uusien projektien hankkimisessa.

  4. Tarkista päämiehen luottokelpoisuus
    Suurillakin toimijoilla voi olla taloudellisia haasteita. Tarkista säännöllisesti päämiehesi luottokelpoisuus ja ota tarvittaessa käyttöön vakuutukset riskien minimoimiseksi. Voit esimerkiksi toimittaa tietyille asiakkaille vain käteismaksulla.

  5. Tarkista vakuutusturvan kattavuus
    Varmista, että sinulla on riittävä vakuutusturva. Se voi suojata yritystäsi odottamattomilta tapahtumilta ja taloudellisilta menetyksiltä.

  6. Hyödynnä asiantuntijaa sopimusten laatimisessa
    Varmista, että sopimukset ovat kunnossa. Käytä asiantuntijaa, kuten juristia, apunasi varmistaaksesi, että sopimus on sisällöltään selkeästi määritelty ja että se on oikeudellisesti pätevä.

  7. Dokumentoi muutokset tarkasti
    Dokumentoi tarkasti kaikki tilauksiin sovitut muutokset. Tämä varmistaa sen, että laskutus sujuu kitkattomasti, ja voit tarvittaessa kirjallisesti todentaa tilaussopimuksiin tehdyt muutokset ja lisäykset.

  8. Pidä kassa kunnossa
    Hallinnoi tarkasti kassavarojasi, sillä maksuajat voivat olla pitkiä. Harkitse vaihtoehtoja, kuten laskujen myyntiä tai Finnveran tarjoamaa toimitusaikaista vakuutta.

  9. Aktiivinen perintä
    Älä epäröi käyttää aktiivista perintää varmistaaksesi, että saat rahasi ajoissa ja vältät itsellesi tulevat kassa- ja maksuongelmat.

  10. Verkostoidu ja hanki tukiverkostoja
    Rakenna vahvoja verkostoja, jotka voivat tarjota apua, jos kohtaat haasteita toimituksissa tai muissa liiketoimintaan liittyvissä asioissa.

  11. Henkilöstön varamiesjärjestelmä
    Suunnittele henkilöstön back-up, jotta voit selviytyä mahdollisista sairaustapauksista tai muista odottamattomista poissaoloista eikä yrityksen toimitusvalmius häiriinny.

  12. Suunnittele jatko ajoissa
    Vaikka projekti on pitkä, se päättyy kuitenkin aikanaan. Suunnittele jatkokuviot ajoissa ja varmista, että olet valmis siirtymään seuraavaan vaiheeseen suuren projektin päätyttyä.

Jatkuva valmistautuminen ja huolellinen liiketoiminnan hallinta ovat avaimia menestykseen yrityksen toimiessa suurten yritysten ja isojen investointihankkeiden alihankkijana. Ota yhteyttä yritysneuvojaan, niin jutellaan lisää yrityksesi tilanteesta ja tarvittavista toimenpiteistä. Palvelumme ovat aina maksuttomia ja luottamuksellisia!

Tagit: