Uutiset

Kuljetuksia pitkin Nordic Logistic Corridoria

16.9.2013
-

Nordic Logistic Corridor eli NLC on toimiva kuljetus- ja logistiikkaväylä, joka kulkee Vaasan satamasta Uumajan kautta aina Norjan Mo i Ranan sekä Mosjøenin satamiin saakka. Vaasan ja Uumajan välinen laivaliikenne mahdollistaa sen, että NLC on varteenotettava kuljetusreittivaihtoehto. Visiona onkin, että NLC olisi tulevaisuudessa yksi Pohjoismaiden tärkeimmistä kuljetusväylistä.

Nordic Logistic Corridor eli NLC on toimiva kuljetus- ja logistiikkaväylä, joka kulkee Vaasan satamasta Uumajan kautta aina Norjan Mo i Ranan sekä Mosjøenin satamiin saakka. Vaasan ja Uumajan välinen laivaliikenne mahdollistaa sen, että NLC on varteenotettava kuljetusreittivaihtoehto. Visiona onkin, että NLC olisi tulevaisuudessa yksi Pohjoismaiden tärkeimmistä kuljetusväylistä.

VASEKilla elokuun alussa työnsä aloittaneen NLC Cargo Specialist Markus Rönnblomin tehtävänä on tutkia NLC:tä pitkin kulkevaa tavaraliikennettä sekä kasvattaa tietoisuutta NLC:stä kuljetusväylänä, jotta sillä liikkuvat rahtivolyymit saataisiin kasvuun.
- Vaasan ja Uumajan välinen liikenne toimii erinomaisesti, ja siksi uskonkin vahvasti NLC:n kasvumahdollisuuksiin. Rahtiliikenne Merenkurkun yli on myös taloudellinen ja luontoystävällinen vaihtoehto maantiekuljetuksiin verrattuna, Rönnblom sanoo.

Kuljetusalan NLC-tietoisuutta Rönnblom lisää käymällä eri huolitsijoiden ja kuljetusyritysten luona kertomassa kuljetusväylästä. Käynneillä hän saa kuulla myös eri toimijoiden mielipiteitä sekä toivomuksia kuljetusväylään liittyen. Nämä mielipiteet hän kokoaa raportiksi.

Kuljetus- ja logistiikkaväylä Nordic Logistic Corridor.

VASEK on saanut tehtäväksi selvittää kuljetusvolyymien kasvumahdollisuuksia, sillä VASEK on puolueeton toimija. Rönnblom on myös monelle alueen huolitsijalle tuttu, sillä hän työskenteli aiemmin DHL:n operatiivisena johtajana ja myyjänä sekä Silja Linen terminaaliesimiehenä.
- Kuljetusalan ihmisten tapaaminen ja heidän mielipiteidensä kuuleminen on antoisaa, koska he ovat alansa ammattilaisia. Minun tehtäväni on koota yhteen alan toiveet ja välittää ne eteenpäin, jotta onnistumme kehittämään NLC:tä oikeaan suuntaan ja sitä myöten kasvattamaan NLC:n rahtivolyymeja, Rönnblom toteaa.

Hän kokee nykyisen työtehtävänsä henkilökohtaisena haasteena, sillä NLC:n hankeaika on lyhyt, ja tavarakuljetukset puolestaan muuttuvat hitaasti. Rönnblomin tekemän työn tulokset eivät siis välttämättä ehdi näkyä vielä hankkeen aikana. Rönnblomin tavoitteena on tehdä perusteellinen analyysi NLC:n nykytilanteesta. Analyysin pohjalta hän voi esittää NLC:lle konkreettisia parannusehdotuksia. Parannustoimenpiteiden myötä tavaravolyymien tulisi nousta.

Paluu juurille

Seitsemän vuotta sitten Rönnblom muutti perheineen takaisin lapsuuden paikkakunnalleen Mustasaareen, asuttuaan yli kymmenen vuotta Turussa. Rönnblomin perheeseen kuuluu vaimo ja 16-, 12-, 9- sekä 4-vuotiaat lapset.
- Vaimoni ja minä tiesimme haluavamme palata jonain päivänä Mustasaareen, ja lopulta muutto lasten kanssa sujui oikein hyvin. Lapset viihtyvät täällä hyvin.

Rönnblomin perheen lapsilla riittää harrastuksia, joihin uppoaakin suurin osa perheen vapaa-ajasta.
- Itse olen kunnon lukutoukka ja luen mielelläni dekkareita ja historiallisia kirjoja. Olen myös opiskellut historiaa ja viime kesänä sain kirjoitettua pro gradu -tutkielmani jotta saisin vihdoin maisterin paperit, Rönnblom nauraa.

Hän käy myös juoksulenkeillä tai pyöräilemässä, kun arkikiireiltään ehtii.

Markus Rönnblom Vaasan satamassa.