Entistä strategisempi satama
Vaasan satamassa on tällä hetkellä menossa merkittäviä kehityshankkeita, ja niiden lisäksi tulevien vuosien jatkosuunnitelmia työstetään jatkuvasti. Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama -hankkeen toimijat VASEKilta ja Kvarken Portsilta järjestivät 14.5. satamatyöpajan saadakseen työhön mahdollisimman laajaa näkemystä alan eri toimijoilta.
Vaasan satamassa on tällä hetkellä menossa merkittäviä kehityshankkeita, ja niiden lisäksi tulevien vuosien jatkosuunnitelmia työstetään jatkuvasti. Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama -hankkeen toimijat VASEKilta ja Kvarken Portsilta järjestivät 14.5. satamatyöpajan saadakseen työhön mahdollisimman laajaa näkemystä alan eri toimijoilta.
Kehitysjohtaja Tommi Tuominen, Kvarken Ports muistutti avauspuheenvuorossaan maailman muuttumisesta ja sataman tarpeesta muuttua sen mukaisesti:
– Satamalla on entistä strategisempi rooli ja myös suuri merkitys huoltovarmuuden kannalta. Vaasan sataman tavoitteena on parantaa alueen yritysten kilpailukykyä ja auttaa yrityksiä tavoittamaan hiilineutraaliustavoitteensa.
Oma tiekartta sataman kehitykselle
Työpajan alustuksina kuultiin linjaliikenteen mahdollistamisesta Vaasan satamasta Keski-Eurooppaan sekä konttiliikenteen kehittämisestä Vaasan satamaan
Petri Nikupeteri, Wallenius SOLilta kertoi, että linjaliikenteen aloittaminen Vaasasta voisi olla mahdollista vuoden 2025 alusta lähtien, mutta kiinnostus tälle on kartoitettava ensin ja vaaditaan myös riittävästi rahtivolyymiä, jotta se on kannattavaa. Global Client Manager Karolina Kolehmainen, A.P. Moller – Maerskiltä kertoi, miten konttiliikenteen kehittämisessä lähdetään tarpeiden identifioinnista, kaupallisen suunnitelman laatimisesta ennen operationaalisen suunnitelman laatimista.
Rahtijohtaja Tony Ehrs Wasalineltä esitteli intermodaaliyhteyksiä Vaasasta ja kertoi Uumajan sataman kombiterminaalin tarjoamista mahdollisuuksista yrityksille. Ennen työpajatyöskentelyä kuultiin vielä skaalautuvista latausratkaisuista. Key Account Manager Pekka Hildén Plugitilta kertoi yrityksen olevan sitoutunut rakentamaan latausverkoston ammattiliikenteen tarpeisiin.
Iltapäivän päätteeksi työpajaosallistujat pääsivät ryhmissä keskustelemaan omasta tiekartasta sataman kehitykselle. Ryhmissä pohdittiin esimerkiksi sataman maankäyttöä ja palveluntarjontaa, yhteyksiä sekä alueen elinkeinojen tarpeita. Isojen karttojen ääressä pohdittiin erilaisia ratkaisuja ja keskusteltiin vilkkaasti.
– Saimme työpajaan osallistujilta erittäin tärkeitä näkökulmia kehittämistyöhön. Kirjoitin kynä sauhuten esille nousseita seikkoja, kysymyksiä ja kommentteja. Eri toimijoiden yhteistyö oli tänäänkin todella arvokasta ja hedelmällistä, projektipäällikkö Anna Måtts-Fransén VASEKilta kommentoi iltapäivän päätteeksi.
- Lue lisää hankkeesta Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama
- Työpajan aineistot