Uutiset

Ensimmäisen työntekijän palkkaamista syytä valmistella huolella

30.12.2020
-

Suurin osa Uusyrityskeskus Startian avulla perustetuista yrityksistä on syntynyt palvelualalle, ja leijonanosa niistä on startannut yrityksinä, jotka työllistävät vain yrittäjän itsensä, kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti. – Yrittäjät haluavat monesti ensin kokeilla, kuinka yritystoiminnan siivet kantavat. Ja jos yritystoiminta lähtee kasvuun, on yksinyrittäjä ennemmin tai myöhemmin apuvoimien tarpeessa. Tuolloin on aika harkita ulkopuolisen henkilön palkkaamista yritykseen tai vaihtoehtoisesti joidenkin toimintojen ulkoistamista, Startian johtaja Tommi Virkama kertoo.

pexels nappy 935977

Suurin osa Uusyrityskeskus Startian avulla perustetuista yrityksistä on syntynyt palvelualalle, ja leijonanosa niistä on startannut yrityksinä, jotka työllistävät vain yrittäjän itsensä, kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti.

– Yrittäjät haluavat monesti ensin kokeilla, kuinka yritystoiminnan siivet kantavat. Ja jos yritystoiminta lähtee kasvuun, on yksinyrittäjä ennemmin tai myöhemmin apuvoimien tarpeessa. Tuolloin on aika harkita ulkopuolisen henkilön palkkaamista yritykseen tai vaihtoehtoisesti joidenkin toimintojen ulkoistamista, Startian johtaja Tommi Virkama kertoo.

Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on iso päätös ja sitä on syytä valmistella huolella. Yrittäjästä tulee samalla työnantaja ja hänellä on aivan uusia velvollisuuksia.

– Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on yrittäjälle melkein yhtä iso askel kuin yrittäjäksi ryhtyminenkin. Siksi se monesti pelottaa, ja päätöstä palkkaamisesta pohditaan tarkkaan ja monelta kantilta. Kuten kuuluukin! Virkama sanoo.

Työntekijän palkkaaminen on iso askel rahallisesti ja näin on erityisesti pienessä yrityksessä, sillä työntekijän palkan lisäksi maksettavaksi tulee sivukulut ja muut epäsuorat kustannukset kuten esimerkiksi työterveyshuolto, koulutukset, työvälineet ja -vaatteet sekä riittävät henkilöstötilat.

– Työntekijän on tuotettava yritykselle enemmän kuin mitä hänestä on kustannuksia. Uuden työntekijän on siis pystyttävä tuomaan lisää liikevaihtoa yritykselle. Hänen on myös tuotava jotain lisäarvoa yrityksen toimintaan, esimerkiksi jokin taito tai vaikka asiakasverkosto, jota yrittäjällä itsellään ei ole. Yrityksessä on jo ennen työntekijän palkkaamista oltava töitä riittävästi kahdelle tekijälle, ja murrosvaihe ennen työntekijän palkkaamista voikin olla melkoisen uuvuttavaa yrittäjälle.

Yritysneuvoja Antti Alasaaren mukaan ennen työntekijän palkkaamista on mietittävä, millaisille taidoille ja ominaisuuksille yrityksessä olisi tarvetta tai markkinoilla olisi kysyntää. Myös yrittäjän ja tulevan työntekijän henkilökemioiden on sovittava yhteen.

Työntekijän palkkausta suunnitellessaan yrittäjän kannattaa ottaa yhteyttä yritysneuvojaan, jonka kanssa yrittäjä voi käydä läpi esimerkiksi työntekijän palkkaamiseen soveltuvia tukimuotoja. Kannattaa pitää myös mielessä, että TE-toimiston tai oppilaitosten kautta on mahdollista saada yritykseen eri alojen harjoittelijoita.

–  Toki harjoittelijan tai vasta alaa opettelevan tulevan ammattilaisen opastaminen vie aikaa, mutta tällöin oppii tuntemaan ihmisen hyvin ja pystyy ehkä kouluttamaan hänestä juuri yrityksen tarpeisiin sopivan osaavan työntekijän, Alasaari muistuttaa.

Yritysneuvojien parhaat neuvot ensimmäistä työntekijää palkattaessa:   

  1. Valmistaudu huolella. Laske tarkasti, mitä työntekijän palkkaaminen maksaa. Käytännössä yrityksen liikevaihdon täytyy lähes tuplaantua, jotta palkkaaminen on taloudellisesti kannattavaa. Netistä löytyy erilaisia laskureita, joilla voit laskea työntekijän palkkaamisesta aiheutuvat kokonaiskustannukset, esimerkiksi palkkaus.fi.
  2. Selvitä työnantajalle kuuluvat velvoitteet ja vastuut. Työntekijän on lain mukaan saatava sopimuksen mukainen palkkansa aina ajallaan, ja työnantajan on huolehdittava työturvallisuudesta ja työn ohjaamisesta, järjestettävä työterveyshuolto, kohdeltava työntekijää oikeudenmukaisesti ja edistettävä tämän työssä suoriutumista sekä ammatillista kehittymistä.
  3. Rekrytointi on investointi. Lisätyövoiman rekrytointia kannattaa kuitenkin ajatella sijoituksena tulevaisuuteen, sillä se mahdollistaa yrityksen kasvun.
  4. Tiedä mitä teet, kun rekrytoit. On tärkeää, että onnistut rekrytoinnissa ja saat yritykseesi parhaan mahdollisen työntekijän. Pyydä apua TE-toimiston asiantuntijoilta. Heiltä saat maksutta neuvontaa rekrytointiprosessiin ja työnantajan velvollisuuksiin liittyen. Muista aina hyödyntää koeaika!

 

Tagit: