Kvarken Portsin horisontissa paistaa aurinko – ”Tänä keväänä tapahtuu jännittäviä asioita”
Vaasan ja Uumajan yhteisomisteisessa satamayhtiö Kvarken Portsissa eletään jännittäviä aikoja. Uuden matkustaja-aluksen, Aurora Botnian, valmistuminen lähestyy ja muutenkin tulevaisuus näyttää valoisalta.
Vaasan ja Uumajan yhteisomisteisessa satamayhtiö Kvarken Portsissa eletään jännittäviä aikoja. Uuden matkustaja-aluksen, Aurora Botnian, valmistuminen lähestyy ja muutenkin tulevaisuus näyttää valoisalta.
– Wasaline on yksi seudullisesti merkittävimmistä toimijoista satamassamme, sen osuus koko tavaraliikenteestä on noin 30 prosenttia. Uuden lautan myötä rahtikapasiteetti tuplaantuu, kertoo Teijo Seppelin, Kvarken Portsin toimitusjohtaja.
Tehokkaalla lautalla vuoroja on mahdollista ajaa enemmän ja rahtivolyymiä lisätä entisestään sekä Vaasan että Uumajan puolella. Tiheämmät vuorot merkitsevät laivalle lyhyempää aikaa satamassa, mikä asettaa tiukempia vaatimuksia koko satamaprosessille.
Vaasan satamassa onkin meneillään muun muassa uuden laiturin rakentaminen sekä terminaalin uudistustyöt.
– Satamat ovat tilakriittisiä alueita, joissa jokaisen neliön käyttö on tarkasti mietitty. Lisää tilaa on löydettävä, joten nyt laajennutaan merelle päin, Seppelin sanoo.
– Vaskiluodossa tapahtuu tänä keväänä äärimmäisen jännittäviä asioita, enkä nyt puhu pelkästä jäiden lähdöstä, hän jatkaa.
Paikallista teollisuutta palveleva täsmäsatama
Seppelinin mukaan Vaasan sataman tärkein tehtävä on palvella paikallista teollisuutta ja tarjota sille kustannustehokkaita ja ympäristöystävällisiä logistisia täsmäratkaisuja. Tavaravirtoja tulee nyt myös kauempaa muun muassa ruotsalaisvarustamo Wallenius SOLin suoran Belgian-yhteyden myötä, ja potentiaalia olisi enempäänkin.
– Toiminnassa on huomioitava ympäristöystävällisyys, sitä vaativat eri toimijat ja EU-lainsäädäntö. Meillä on satsattu siihen, että tarvittaessa laiturin vierelle asti pääsee raiteita pitkin, Seppelin kertoo.
Satamalla kaksi vahvaa tukijalkaa
Tärkeimpiä Vaasan satamasta lähteviä rahtituotteita ovat tällä hetkellä esimerkiksi maatalouden bulkkitavara, tuulivoimalaitokset ja muut teknologiateollisuuden komponentit sekä öljytuotteet. Alati vahvistuvan rahtiliikennepuolen lisäksi satama palvelee kuitenkin myös matkustajia.
– Pohjanlahden yli tapahtuu runsaasti tarvematkustamista: toisella puolella on sukulaisia, mökkejä sekä työ- ja opiskelupaikkoja, Seppelin toteaa.
Hänen mukaansa matkustajasatamia on Suomessa vähän, joten on hyvä, että Vaasassa kehitetään matkustuspuoltakin.
– Satamallamme on kaksi vahvaa tukijalkaa, Seppelin sanoo.
Hyviä asioita horisontissa
– Vaasan satamalla on aurinkoinen tulevaisuus. Uusi lautta jo itsessään on huikean hieno asia, mutta lisäksi Wärtsilän Technology Hub ja muut uudet toimijat satamassa tuovat lisärahtia, sataman kehitystyössä jo vuosia mukana ollut VASEKin kehitysjohtaja Riitta Björkenheim iloitsee.
Hänen mukaansa keskusteluyhteys Vaasan kaupungin kanssa on sujuva ja tuntuu, että päättäjät ovat tosissaan mukana sataman kehittämisessä.
– On hienoa nähdä monta vuotta suunniteltujen asioiden käyminen toteen. Vaasan sataman eteen tehdään töitä yhteistyössä seudun toimijoiden kanssa, sillä ympäri vuoden toimiva ja kasvava satama on koko alueen etu, Björkenheim päättää.