Solen skiner i horisonten för Kvarken Ports – ”Spännande saker händer i vår”
Hamnbolaget Kvarken Ports, som ägs av Vasa och Umeå, står inför spännande tider. Färdigställandet av det nya passagerarfartyget, Aurora Botnia, närmar sig och framtiden ser även på andra sätt ljus ut.
Hamnbolaget Kvarken Ports, som ägs av Vasa och Umeå, står inför spännande tider. Färdigställandet av det nya passagerarfartyget, Aurora Botnia, närmar sig och framtiden ser även på andra sätt ljus ut.
– Wasaline är regionalt sett en av de mest betydande aktörerna i vår hamn, med en andel på cirka 30 procent av den totala godsfrakten. I och med den nya färjan kommer fraktkapaciteten att fördubblas, berättar Teijo Seppelin, vd för Kvarken Ports.
Med den effektiva färjan är det möjligt att köra flera turer och öka fraktvolymen ytterligare både i Vasa och i Umeå. Tätare turer innebär kortare tid för fartyget i hamnen, vilket ställer strängare krav på hela hamnprocessen.
I Vasa hamn pågår bland annat byggandet av en ny kaj och omarbetning av terminalen.
– Hamnar är utrymmeskritiska områden där användningen av varje kvadrat är noggrant genomtänkt. Mer utrymme måste hittas, så nu ska vi utvidga oss mot havet, säger Seppelin.
– Det pågår oerhört spännande saker i Vasklot i vår, då pratar jag inte enbart om isavgången, fortsätter han.
Hamn som betjänar specifikt den lokala industrin
Enligt Seppelin är Vasa hamns viktigaste uppgift att betjäna den lokala industrin och förse den med kostnadseffektiva och miljövänliga logistiska lösningar. I och med det svenska rederiet Wallenius SOLs direktförförbindelse till Belgien kommer varuflöden nu även längre ifrån, och potential finns för mer.
– Vi måste ta miljövänligheten i beaktande, det kräver olika aktörer och EU-lagstiftningen. Vi har satsat på att bygga järnvägsspår ända fram till kajen, berättar Seppelin.
Hamnen med två starka stödben
De viktigaste fraktprodukterna som fraktas från Vasa hamn är för närvarande exempelvis bulkvaror inom jordbruket, vindkraftverk och andra teknologiindustrins komponenter samt oljeprodukter. Men förutom den ständigt växande godstrafiken betjänar hamnen även passagerare.
– Folk behöver resa över Bottniska viken: på andra sidan kan finnas släktingar, stugor samt arbets- och studieplatser, konstaterar Seppelin.
Enligt honom finns det få passagerarhamnar i Finland, så det är bra att man i Vasa utvecklar även passagerarsidan.
– Hamnen har två starka stödben, säger Seppelin.
Goda saker i horisonten
– Vasa hamn har en solig framtid. Den nya färjan i sig är en häpnadsväckande fin sak, men dessutom kommer Wärtsilä Technology Hub och andra nya operatörer i hamnen att medföra ytterligare frakt, säger VASEKs utvecklingsdirektör Riitta Björkenheim som varit med i hamnens utvecklingsarbete i många år.
Enligt henne är kommunikationen med Vasa stad smidig och det känns som att beslutsfattarna är på allvar engagerade i utvecklandet av hamnen.
– Det är härligt att se saker som har planerats i många år gå i uppfyllelse. Vi arbetar tillsammans med aktörer i regionen för Vasa hamn, eftersom en året-runt fungerande och växande hamn är en fördel för hela regionen, avslutar Björkenheim.