Uutiset

Vähähiilisten liikennepalveluiden tiekartalla lisätään liikenteen kestävyyttä ja käyttäjämääriä

MoveIT-hankkeessa on laadittu tiekartta Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030, joka auttaa hahmottamaan niitä kehityspolkuja, joilla voidaan lisätä liikenteen kestävyyttä ja eri liikennepalveluiden käyttäjämääriä.

Vasek Facebook 1200x630 fi

Vuoden 2019 alussa käynnistyneessä MoveIT-hankkeessa on luotu Vaasan seudulle edellytyksiä kohdata Suomessa parhaillaan meneillään olevia henkilöliikenteen muutoksia. Liikenteeseen kohdistetaan suuria päästötavoitteita. Yksi keino saavuttaa tavoitteet on liikennepalveluiden käytön kasvaminen, ja osana tätä on tärkeää rakentaa matkaketjuja.

– Tähän mennessä eri liikkumispalveluiden yhteensovitus on ollut vähäistä. Toimivissa matkaketjuissa muun muassa aikataulut, tiedotus ja maksutavat toimivat paremmin yhteen ja tekevät liikkumispalveluiden käyttämisestä miellyttävämpää, logistiikka-asiantuntija Matias Båsk Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilta kertoo.

MoveIT-hankkeessa on laadittu tiekartta Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030, joka auttaa hahmottamaan niitä kehityspolkuja, joilla voidaan lisätä liikenteen kestävyyttä ja eri liikennepalveluiden käyttäjämääriä. Tiekartta jakaantuu kahdeksaan eri teemaan: työpaikat, asukkaat, palveluntarjoajat, maksutavat, hallinto, rahoitus ja talous, infra sekä viestintä. Tiekartta sisältää osatavoitteet ja etenemisohjeet vuoteen 2030 asti.

Tiekartan tavoitteena on, että liikenneasioihin liittyvät viranomaiset ja muut toimijat voisivat sovittaa toimenpiteitään paremmin yhteen.

– Yhteinen suunta on tärkein. Liikenteeseen, liikennepalveluihin ja kaikkiin tiekartassa käsiteltyihin teemoihin vaikuttavat useiden eri julkisten ja yksityisten toimijoiden ratkaisut ja niiden tekemät päätökset. Siksi tavat, joilla kukin omalta osaltaan voi edistää kestäviä liikennepalveluita vaihtelevat paljonkin, projektiasiantuntija Heli Siirilä Vaasan yliopiston tutkimusalusta InnoLabista painottaa.

– Uusia palveluita kehittyy koko ajan, tuoreimpana esimerkkinä sähköpotkulaudat Vaasan keskustassa. Toisaalta isossa osassa Vaasan seutua ei ole toimivia joukkoliikennepalveluita. Siksi tiekartta sisältää suuntaviivoja eri tilanteessa oleville toimijoille ja kunnille, Båsk toteaa.

Hankkeessa kertyneiden kokemusten myötä on muodostunut käsitys, että seudun seuraavana askeleena olisi hyvä tehdä toimintasuunnitelma tiekartan tavoitteiden – ja erityisesti liikenteen kestävyystavoitteiden – saavuttamiseksi.

– Toimintasuunnitelmassa voitaisiin konkretisoida toimenpiteet, niitä kuvaavat mittarit ja työnjakoa, Båsk ja Siirilä hahmottelevat.

Pian päättyvän MoveIT-hankkeen sisältö muuttui koronan vuoksi merkittävästi keväällä 2020. Kaksi suunniteltua pilottiprojektia, joissa oli tarkoitus keskittyä digitaalisiin ratkaisuihin liikennepalvelujen käytön ja kimppakyytien edistämiseksi, jouduttiin siirtämään useampaan kertaan ja lopulta luopumaan niistä kokonaan.

MoveIT-hanketta rahoittivat Pohjanmaan liitto/EAKR-rahoitus, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, Vaasan kaupunki ja Mustasaaren kunta. Hankkeen toteuttaja oli Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK yhdessä Vaasan yliopiston kanssa.