Yritysten perustamistahti pysynyt hyvänä: Seudulle 90 uutta yritystä

23.8.2012

(Tiedote 23.8.2012)

Vaasan seudulla perustettiin tammi-heinäkuussa 2012 Uusyrityskeskus Startian avulla 90 uutta yritystä. Perustetuissa yrityksissä oli 110 uutta työpaikkaa. Uusia asiakkaita Startiassa kävi yhteensä 263.

– Asiakkaiden määrässä oli kasvua viime vuoteen verrattuna, kuvailee Startian johtaja Tommi Virkama. – Into yritysten perustamiseen on yhä korkealla.

Heinäkuun loppuun mennessä Startian yritysneuvojat olivat antaneet 56 starttilausuntoa liiketoiminnan aloittamisen edellytyksistä, ja jatkostarttilausuntoja samalla ajanjaksolla tehtiin 26. Lausuntoja Finnveran takaamaa lainaa varten tehtiin 14 kappaletta.

– Syyskausi on pikkuhiljaa lähdössä käyntiin, kun asiakkaat tuovat kesällä kypsyneitä ideoitaan meille keskusteltavaksi ja arvioitaviksi.

Panostus omistajanvaihdoksiin tuottaa tulosta

Aloittavien yritysten ja perusyritysneuvonnan ohella Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK on kiinnittänyt erityistä huomiota muutaman vuoden toiminnassa olleiden yritysten toiminnan kehittämiseen sekä yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdostilanteisiin. Juuri nuorten yritysten tukemiseen keskittyvässä Kakkosvaihde-hankkeessa on vuoden alusta neuvottu asiakkaita 250 yrityskontaktissa. Omistajan- ja sukupolvenvaihdostilanteita on puolestaan työn alla tai jo viety päätökseen 60 kappaletta. Yhteensä vuoden alusta VASEKin yritysneuvojilla oli kaikkiaan raportoitua 1887 yritysneuvontakontaktia.

Uutena avauksena yritysneuvonnassa on yritysten koulutusaktivointihanke, jolla pyritään yritysten työvoiman osaamistason nostoon Vaasan seudulla. Hankkeen vetäjä Kari Huhta kiertää yrityksissä, ottaa selvää niiden koulutustarpeista ja etsii seudun koulutuksen tarjoajilta sopivan koulutuksen. Koulutus voi olla uusien henkilöiden perehdyttämiskoulutusta tai täydennyskoulutusta, ja koulutuksia räätälöidään yrityksen nimenomaisiin tarpeisiin.

Startian johtaja Tommi Virkama, 0400 919 361
yritysneuvoja Kari Huhta, 0500 761 996