VASEK 5 vuotta

22.1.2009

Tiedote 22.1.2009

Vaasan seudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK on toiminut reilut viisi vuotta. Yhtiö on suunnitelmallisesti kasvanut alussa vaatimattomin resurssein toimineesta tekijästä tunnetuksi yrityspalvelujen tarjoajaksi ja seudun kehittäjäksi. Seudun kuntien yhteinen lapsi on hoitanut kuntien yhteisesti määrittämiä tehtäviä menestyksekkäästi.

Yksi asia on varmaa: aikaan ennen VASEKia ei ole paluuta. Asiakkaiden positiivinen palaute kentälle jalkautuvien yritysneuvojien työstä ja VASEKin asiantuntijuudesta elinkeinoasioissa kertovat selvää sanomaa. Yritysneuvonnan laatu ja määrä ovat kasvaneet tasaisesti: vuonna 2008 VASEKin yritysneuvojilla oli 2 671 yrityskontaktia, ja uusia yrityksiä Vaasan seudulle perustettiin Uusyrityskeskus Startian myötävaikutuksella 151 kappaletta.

"Liikkeelle lähdettiin tyhjästä, ja nyt tiimissämme on seudun hyväksi työskenteleviä henkilöitä 14", kertoo VASEKin toimitusjohtaja Pekka Haapanen. "Toimintamme on kustannustehokasta, ja toimintaedellytykset ovat siinä kunnossa, että tulevaankin pystytään reagoimaan, kääntyvät suhdanteet sitten miten päin vain." Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä seudun muiden organisaatioiden kanssa, ja tavoitehan on kaikille yhteinen: että energisellä seudulla menee jatkossakin hyvin.

Yritysneuvonta, kehityshankkeet, seudun markkinointi

Vuosien varrella VASEK on ollut mukana useissa eri seudullisissa hankkeissa koordinoijan, rahoittajan ja asiantuntijan rooleissa. "Välillä on tuntunut siltä, että meidät muistetaan epäoleellisista asioista", kuvailee Haapanen, "vaikka suuntamme on koko ajan ollut sama".

Suurimman kehityskokonaisuuden muodostaa Vaasan seudun elinkeinopainotteinen aluekeskusohjelma, jonka vuosibudjetti on n. 500 000 euroa. Tämän lisäksi VASEK hallinnoi itse muutamia keskeisiä erillishankkeita ja myöntää kuntavastinrahoitusta alueellisiin kehittämistoimiin.

"Yritykset ja seudun elinkeinoelämä ovat ensisijainen kohderyhmämme, ja asiakkaat osaavat hyvin ottaa yhteyttä meihin kaikissa yrittämiseen ja elinkeinoelämään liittyvissä asioissa", tiivistää Haapanen. Yhden luukun periaate yritysneuvonnassa on Vaasan seudulla siis todellisuutta.

VASEKin toimitusjohtaja Pekka Haapanen

Kuva: Pekka Mäkynen