Uutiset

Vaasanseutu aloittaa laajan viestintähankkeen, energia-alan osaaminen keskeisessä roolissa

18.1.2011
-

Tiedote 18.1.2011

Tiedote 18.1.2011

Vaasanseutu on käynnistänyt laajan viestintähankkeen seudun näkyvyyden ja tunnettuuden parantamiseksi. Tavoitteena on, että vuonna 2020 seudusta on yhtenäinen ja vahva kuva, jossa korostuu ainutlaatuinen energiateollisuuden keskittymä.

"Haluamme nyt luoda seudulle ja sen energiasektorille yhtenäisen tavan tehdä viestintää. Kyse on usean vuoden hankkeesta, ei yksittäisistä kampanjoista", sanoo Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin toimitusjohtaja Pekka Haapanen.

VASEK ohjaa ja koordinoi seudun viestintätyötä. Työssä on mukana alueen kuntien, elinkeinoelämän ja oppilaitosten edustajia. Viestinnän yhteistyökumppaneiksi on nyt kilpailutuksessa valittu vaasalainen Contium Oy sekä helsinkiläinen Kotoba Oy.

Contium on Länsi-Suomen merkittävimpiä bränditoimistoja. Tampereella ja Vaasassa toimiva yhtiö on vastannut useiden alueen yritysten, oppilaitosten ja yhteisöjen mielikuvatavoitteiden ja brändistrategioiden kehittämisestä, strategioiden jalkauttamisesta sekä markkinointiviestinnän suunnittelusta ja toteuttamisesta. Yrityksen juuret ovat Vaasanseudulla.

Kotoba suunnittelee maamme johtavien yritysten ja yhteisöjen viestintää. Kotobassa hankkeesta vastaa yrityksen perustaja, vaasalaissyntyinen Jukka Hakala, joka on Suomen arvostetuimpia maineenhallinnan asiantuntijoita. Hakala on voittanut useita alan palkintoja sekä kirjoittanut myös kansainvälistä tunnustusta saaneita viestintä- ja markkinointialan kirjoja.

Vahvuuksina energia ja onnellisuus

Hankkeen strategiatyö on käynnissä ja se valmistuu helmikuussa 2010. Strategiatyössä seudun olemassa olevista vahvuuksista kiteytetään innostava tavoitemielikuva, joka puhuttelee viestinnän keskeisiä kohderyhmiä niin koti- kuin ulkomaillakin.

"Työlle on otollinen lähtökohta, sillä seudulla on runsaasti aitoja ja ainutlaatuisia vahvuuksia kuten Pohjoismaiden suurin energia-alan keskittymä, Suomen alhaisin työttömyys ja Unescon maailmanperintökohteeksi valittu Merenkurkun saaristo. Yksi vahvuus on myös todennetusti maailmanluokkaa oleva elämänlaatu: seudulla asuu onnellisia ihmisiä. Meidän on vain kerrottava vahvuuksistamme suunnitelmallisella, mielenkiintoisella ja erottuvalla tavalla", Haapanen sanoo.

"Muualla Suomessa Vaasanseutuun liitetyt mielikuvat eivät nykyisin heijasta seudun todellisia vahvuuksia. Emme siis ole onnistuneet viestimään erinomaisuudestamme riittävän hyvin."

Viestinnän toimenpiteet näkyvät julkisuudessa keväästä alkaen. Hankkeen ensimmäinen vaihe kestää vuoteen 2013.

Viestinnällä puhutellaan myös valtakunnan päättäjiä, onhan Vaasanseudulla keskeinen rooli Suomen hyvinvoinnille. Esimerkiksi alueen energiakeskittymän noin neljän miljardin euron vuotuisesta liikevaihdosta menee vientiin peräti 70 prosenttia.

Vaasanseutu vastaa maabrändityön haasteisiin

Alueelliset viestintähankkeet ovat ajankohtaisia, hiljattain julkistettiin Suomen maabrändivaltuuskunnan toimenpide-ehdotukset. Maabrändiryhmän mukaan Suomen tavoitemielikuvana on olla maa, joka ratkaisee maailman ongelmia. Vaasanseudulla tämä konkretisoituu globaalien energiahaasteiden ratkaisemisessa.

Maabrändiraportissa annettiin suomalaisille yrityksille tehtäväksi ratkaista jokin globaali ongelma ja tehdä siitä hyvää liiketoimintaa, mieluiten yhteistyössä saman toimialan yritysten ja oppilaitosten kanssa.

"Seudun energia-alan yrityksistä ja oppilaitoksista merkittävä osa työskentelee energiaa, luonnonvaroja ja ympäristöä säästävien teknologioiden kehittämiseksi. Olemme maailmanlaajuisestikin cleantech-teknologioiden kärkijoukossa. Vaasan seutu on jo nyt toiminnallaan kirkastamassa koko Suomen brändiä", Haapanen sanoo.