Omistajanvaihdosprosessit ajoissa käyntiin

16.2.2012

(Tiedote 16.2.2012)

Yhä useammassa yrityksessä yrittäjät lähenevät eläkeikää. Vaasan seudulla arvioidaan vuosittain joka viidennen yrittäjän lopettavan yritystoimintansa. Yritysten omistajanvaihdoksiin kiinnitetään jatkossa erityistä huomiota mahdollisimman monen yrityksen toiminnan jatkumisen varmistamiseksi ja työpaikkojen turvaamiseksi.

- Haluamme auttaa käynnistämään yritysten omistajanvaihdosprosessit riittävän ajoissa, kertoo Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin yrityspalvelujohtaja ja hankkeen vetäjä Kjell Nydahl. - Yrityksen myyminen on pitkä prosessi, jossa on paljon mietittävää. Perusteellinen valmistautuminen yrityskauppaan helpottaa huomattavasti yrityksen siirtoa uudelle sukupolvelle tai myyntiä uudelle omistajalle.

Omistajanvaihdosten tehostamista varten on aloitettu hanke, jonka päätavoitteena on tiedon levittäminen ja yhtenäisen ja pysyvän neuvontajärjestelmän luominen Vaasan seudulle. Tärkeässä osassa on yritysten käytännön neuvonta. Lisäksi hankkeen avulla halutaan saattaa yhteen yritystoiminnasta luopuvat ja yritykset perustamista suunnittelevat henkilöt.

Omistajanvaihdostilanteiden hoitamisessa hyödynnetään myös Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien ylläpitämää mentoritoimintaa. - Vaihdoksiin sisältyy teknisen prosessin lisäksi henkisiä haasteita, joita yrityskummi voi auttaa ratkomaan, kuvailee Maija Aarnio, joka koordinoi yrityskummitoimintaa Vaasan seudulla.

- Lähestymme maalis-huhtikuussa kaikkia seudun yrityksiä asian tiimoilta, mutta jo nyt voi toki ottaa yhteyttä minuun, jos omistajanvaihdos on pohdinnassa, jatkaa Nydahl.

Hankkeelle on myönnetty rahoitusta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta. Hankeaika on 1.1.2012-30.6.2014. Hankkeen toteuttavat yhdessä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK ja Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät ry.

Kjell Nydahl
yrityspalvelujohtaja, VASEK