Merenkurkun tarjonta matkailijoiden tietoon
Merenkurkun alue tarjoaa sekä Suomen että Ruotsin puolella uusia matkakohteita, kiinnostavia tapahtumia sekä hyvin toimivan laivayhteyden. On kuitenkin myönnettävä, että nämä seikat ovat jääneet monelta matkailijalta huomioimatta. Jotta tilanne saataisiin käännettyä, on hanke nimeltä Botnia Marketing pyörähtänyt käyntiin.
Merenkurkun alue tarjoaa sekä Suomen että Ruotsin puolella uusia matkakohteita, kiinnostavia tapahtumia sekä hyvin toimivan laivayhteyden. On kuitenkin myönnettävä, että nämä seikat ovat jääneet monelta matkailijalta huomioimatta. Jotta tilanne saataisiin käännettyä, on hanke nimeltä Botnia Marketing pyörähtänyt käyntiin.
Hankkeen projektipäällikkönä toimiva Peter Källberg uskoo, että moni heistä, jotka ovat matkustaneet Pohjanmaan ja Västerbottenin väliä lapsena, ja joilla mahdollisesti on jo oma perhe, ei tiedä mitä elämyksiä Merenkurkun toisella puolella nykyään on tarjolla. Ja vaikka varsinainen kesälomakausi onkin jo ohi, on Källberg innoissaan talvimatkustamisen mahdollisuuksista, sekä tietenkin tulevasta kesästä 2014.
- Matkailutarjonta on kasvanut paljon. Esimerkiksi kulttuurielämä on rikasta sekä Pohjanmaalla että Västerbottenissa, ja Uumaja toimii myös Euroopan kulttuuripääkaupunkina vuonna 2014. Myös hiihtokeskukset ovat kehittyneet viime vuosina valtavasti, ja erityisesti rannikolla asuvien onkin laivayhteyden ansiosta helppo suunnata Ruotsin tuntureille hiihtelemään. Ruotsista on helppo tehdä vaikka lyhyempi reissu tutustumaan Pohjanmaan ruokakulttuuriin, välimatkathan ovat lyhyet ja hyviä ravintoloita paljon, Källberg luettelee.
Botnia Marketing -hankkeen toteutusaika on noin vuoden. Hankkeen aikana matkailijat pyritään tavoittamaan perinteisen markkinoinnin keinoin, kuten mainosten ja messunäkyvyyden lisäksi myös sosiaalisen median kautta. Uumajan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Lennart Holmlund painottaa laivayhteyden tärkeyttä:
- Pohjanmaa on tärkeä matkailukohdevaihtoehto seutumme omille matkailijoille, ja Botnia Marketing -hanke auttaa meitä markkinoimaan ja tiedottamaan omista matkailukohteistamme Västerbottenissa. Laivayhteys Uumajan ja Vaasan välillä toimii nyt erinomaisesti, ja teemme kovasti työtä sen eteen, että saisimme laivayhteydelle pitkäkestoisen ratkaisun, Holmlund sanoo.
Botnia Marketing -hankkeen tavoitteena on kasvattaa Merenkurkun yli matkustavien ihmisten määrää. Pohjanmaan ja Västerbottenin matkailualan yritykset ovat mukana toteuttamassa hanketta. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK toimii hankeen päämiehenä Suomessa, ja Ruotsin puolelta hankekumppanina on Uumajan kunta. Hankkeen päärahoituslähde on Botnia-Atlantica -ohjelma. Muita rahoittajia ovat Pohjanmaan liitto (Suomen valtion rahoitusosuus), Vaasan kaupunki, Mustasaaren kunta, Merenkurkun neuvosto, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Region Västerbotten (Ruotsin valtion rahoitusosuus) ja Uumajan kunta.
Lisätietoja:
Peter Källberg
Projektipäällikkö
Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK
+358 40 844 2058
peter.kallberg@vasek.fi
Lennart Holmlund
Uumajan kunnanvaltuuston puheenjohtaja
+46 90 161 201
+46 70 550 4785
lennart.holmlund@umea.se
Maritta Holmberg
Uumajan matkailupäällikkö
+46 90 163 422
+46 70 344 1574
maritta.holmberg@umea.se