Merenkurkun liikennettä vauhditetaan Brysselissä

29.11.2012

Tiedote 29.11.2012

”Connect to Compete”, TEN-T Days -tapahtuma 28. –29.11.2012 Brysselissä on korkean profiilin tapahtuma (www.tentday2012.eu), johon osallistuu parlamentaarikoita ja komissaareja sekä EU-virkamiehiä. Tapahtumassa linjataan hakuprosessia tulevalle kaudelle ja sinne kutsutaan potentiaalisia meneillään olevia hankkeita esittäytymään. Vaasan ja Uumajan yhteishanke on yksi näistä potentiaalisiksi katsotuista hankkeista.

Mukana Brysselissä on edustus Vaasan ja Uumajan kaupungeista, Pohjanmaan liitosta, Region Västerbottenista, Merenkurkun neuvostosta, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilta sekä kansanedustajia molemmista maista – Miapetra Kumpula-Natri Suomesta ja Elisabeth Björnsdotter Rahm Ruotsista.

Tavoitteena on nostaa esille Merenkurkun liikenteen jatkumiseksi laadittu yhteinen EU-hakemus. Kattavan EU-tarjonnan lisäksi Vaasan ja Uumajan edustajien oma ohjelma on pitänyt sisällään näyttelyosaston, erillisen innovaatioihin keskittyvän workshopin ja puheenvuoron pääsalissa. Puheenvuoron piti Juha Kytölä Wärtsilästä.

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry on selkeästi tyytyväinen Brysselin matkaan.
– Tapahtuma on ollut kaikin puolin menestys. Olemme saaneet valtavasti tietoa, tukea, ja osastolla on pyörinyt vaikutusvaltaisia vaikuttajia. Muun muassa EU:n liikennekomissaari Siim Kallas kommentoi hankettamme erittäin myönteisesti ja oli hyvin perehtynyt asiaan, Häyry kertoo.

Miapetra Kumpula-Natri oli tyytyväinen rajat ylittävästä yhteistyöstä ja konkreettisista edistysaskeleista.
– EU-tason yhteistyö on pitkäjänteistä ja monitasoista, nyt liikutaan oikealla tasolla kun tullaan paikan päälle ja käydään avointa dialogia päättäjien kanssa, hän toteaa.

– Merenkurkku ja sen menestys vaatii hyvää yhteistyötä ja selkeää viestimistä siitä, mitä haluamme saavuttaa, sanoo Elisabeth Björnsdotter-Rahm.

Siim Kallas ja Tomas Häyry (kuva: West Finland European Office)

Lisätietoja:

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry, +358 40 5405412