Maalämmön uutta keräystekniikkaa ja käyttäjäkokemuksia esitellään Vaasassa

20.9.2010

TIEDOTE 20.9.2010

Teknologiakeskus Oy Merinova Ab ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK järjestävät 23.9.2010 klo 9.00-11.30 Vaasassa Hotelli Silveriassa seminaarin "Kehittyvät geoenergiaratkaisut".

Seminaarissa esitellään ympäristöystävällisiä maalämpönesteitä ja uusia lämmönkeräysmenetelmiä sekä uutta lämpökaivoporaustekniikkaa. Uudessa lämpökaivojen vesiporaustekniikassa porataan ilmanpaineen sijaan vedellä ja tämä mm. mahdollistaa poraamisen rakennusten lähellä.

Seminaarissa kuullaan myös asiakaskokemuksia Suvilahden asuntomessualueella hyödynnettävästä sedimenttilämmöstä sekä saadaan "Sedimenttilämmön kartoittaminen ja hyödyntäminen" -hankkeessa kerättyä tietoa sedimenttilämpötiloista Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan vesistöissä. Pohjanmaan liiton, Euroopan aluekehitysrahaston sekä Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan kuntien ja yritysten rahoittamassa hankkeessa on tutkittu sedimenttilämmön muita mahdollisia esiintymisalueita. Projektissa on tutkittu erityyppisiä vesistöjä em. maakuntien alueilla sekä etsitty keinoja lämpöenergian tehokkaaseen keräämiseen. Hankkeen koordinaattorina toimii Teknologiakeskus Oy Merinova Ab yhteistyössä Thermopolis Oy:n kanssa.

Seminaarin jälkeen klo 13 on mahdollisuus seurata Suvilahdessa järjestettävää porausnäytöstä uudella vesiporaustekniikalla sekä tutustua Suvilahden sedimenttilämpöalueeseen.

Seminaarin ohjelma

TERVETULOA!

Lisätietoa antavat:
Johan Wasberg, p. 06 282 8261, 040 742 3207, johan.wasberg@merinova.fi
Jarmo Ahomäki, p. 06 282 8234, 040 743 7597, jarmo.ahomaki@merinova.fi

Teknologiakeskus Oy Merinova Ab edistää uusien teknologioiden hyödyntämistä sekä yritysten kasvua ja menestystä tarjoamalla kehittämispalveluja osaamiskeskusohjelman puitteissa ja yhteistyökumppaneiden kanssa erityisesti energiateknologia-alan yrityksille. Merinova vastaa Vaasan alueen teknologiakeskuspalveluista yhdessä osakkuusyhtiönsä Oy Vaasa Parks Ab:n kanssa.

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK on Vaasan seudun kuntien omistama elinkeino- ja kehitysyhtiö. Sen päätehtävät ovat elinkeino- ja yritysneuvonta, seudulliset kehityshankkeet ja seudun markkinointi. VASEK tekee tiivistä yhteistyötä elinkeinoelämän, kuntien ja koulutussektorin kanssa seudun kilpailukyvyn vahvistamiseksi.