Uutiset

Asiakas- ja sidosryhmäkyselyistä arvokasta palautetta

9.10.2013
-

VASEK teki syyskuussa 2013 asiakaskyselyn ja sidosryhmäkyselyn. Kyselyt toteutettiin pääosin sähköpostitse ja ne pohjautuivat Seudulliset Kehittämisyhtiöt SEKES ry:n yhteisiin kyselypohjiin, mikä mahdollistaa tulosten vertailun SEKESin muiden jäsenyhtiöiden kanssa.

Tiedote 9.10.2013

VASEK teki syyskuussa 2013 asiakaskyselyn ja sidosryhmäkyselyn. Kyselyt toteutettiin pääosin sähköpostitse ja ne pohjautuivat Seudulliset Kehittämisyhtiöt SEKES ry:n yhteisiin kyselypohjiin, mikä mahdollistaa tulosten vertailun SEKESin muiden jäsenyhtiöiden kanssa.

Asiakaskyselyn kohderyhmänä olivat yritysasiakkaat, joille VASEKin yritysneuvojat olivat antaneet neuvontaa ajanjaksolla 1.1.–31.8.2013. Kysely lähetettiin sähköisesti 335 yritykselle ja noin 50 yritykselle postitse. Vastausprosentti oli 20. Vastaajia oli kaikista Vaasan seudun kunnista ja he edustivat pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Kyselyn tulosten keskiarvo oli aavistuksen verran vuoden 2012 kyselyn tulosta matalampi.

  • Vastaajista 91 % oli valmis suosittelemaan kehittämisyhtiön palveluita myös muille (osin tai täysin samaa mieltä, 2012 luku oli 92 %)
  • 91 % voisi käyttää VASEKin palveluita myös tulevaisuudessa (2012: 94 %)
  • 91 % vastaajista oli täysin tai osittain samaa mieltä väitteen ”Saamani palvelu oli asiantuntevaa” kanssa (2012: 94 %)
  • Neuvontapalvelu oli helposti tavoitettavissa 88 prosentin mielestä (93 % vuonna 2012).

– Asiakastyytyväisyyden heikentyminen tavoitettavuuden osalta oli meille yllätys, sillä jokapäiväisessä työssä emme ole tätä havainneet. Siksi onkin tärkeää, että tällaisia kyselyitä tehdään ja että voimme nyt ryhtyä toimiin korjaamaan kurssia taas tarpeellisilta osin oikeaan suuntaan, toteaa toimitusjohtaja Pekka Haapanen.

Sidosryhmäkysely puolestaan lähetettiin 388 henkilölle. Näiden joukossa olivat laajasti edustettuina elinkeinoelämän organisaatiot, aluekehitysviranomaiset, koulutussektori, kehityshankkeiden toteuttajat ja yhtiön omistajakuntien kunnanvaltuustojen ja -hallitusten jäsenet. Vastausprosentti oli 23.

Myös tässä sidosryhmäkyselyssä oli tulosten keskiarvo hieman laskenut vuoden 2012 tuloksiin nähden:

  • Väitteen ”Kehittämisyhtiömme reagoi seudun muutostilanteisiin aktiivisesti” kanssa täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli 80 % vastaajista (2012: 88 %).
  • Yhtiön strategian painopisteistä yritysneuvonnan ja muun yritysten toimintaedellytysten kehittämisen näki hyvin onnistuneen 75 % vastaajista (täysin tai jokseenkin samaa mieltä; 2012 vastaajista 90 % oli tätä mieltä).
  • Painopisteen seudullinen kehittämistoiminta (ohjelmat ja hankkeet) kohdalla 69 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen toteuttamisen onnistumisesta (vuonna 2012 luku oli 81 %).
  • Kolmannen painopisteen eli seutuviestinnän koordinoinnin osalta 78 % oli sitä mieltä, että yhtiö oli onnistunut toteuttamisessa hyvin (2012: 71 %).

Sidosryhmäkyselyn avoimissa kysymyksissä vastaajilla oli mahdollisuus kommentoida mm. yhtiön aktiivisuutta, toiminnan tunnettuutta, strategian painopisteitä, yhteistyötä ja hanketoiminnan koordinaatiota sekä ehdottaa uusia hankkeita tai kehitystyön kohteita.

– Sidosryhmäkyselyn tulokset eivät olleet tänä vuonna samalla erinomaisella tasolla kuin viime vuonna, mutta seutuviestintään ollaan loistavasti sujuneiden kampanjoiden myötä hyvin tyytyväisiä, toteaa Haapanen ja jatkaa:

– Tyytyväisyys resurssivajauksista vuoden aikana kärsineeseen yritysneuvontamme oli sekä sidosryhmä- että asiakaskyselyn mukaan hieman laskenut. Saimme kummastakin kyselystä kuitenkin paljon vastauksia ja parannusehdotuksia avoimiin kysymyksiin. Aiomme tutustua niihin erittäin huolellisesti ja huomioida ne niin yrityspalveluiden, aluekehityksen kuin seutuviestinnänkin osalta, Haapanen päättää.

Lisätietoja

toimitusjohtaja Pekka Haapanen
040 507 7330

kehitysjohtaja Stefan Råback
050 590 2525

yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl
050 368 2686