1) Tiedosta, mitä kehittämisellä haet. Erilaiset murrostilanteet ovat oivia kehittämisen ajankohtia, esimerkiksi tuleva omistajan- tai sukupolvenvaihdos. Muista, että epämiellyttäviäkin päätöksiä pitää joskus tehdä.
2) Hanki ulkopuolista ja objektiivista asiantuntemusta yrityksesi nykytilan analysointiin ja tarpeiden tunnistamiseen. Omin silmin et näe kaikkea. Ulkopuolinen apu ei ole kallista ja siihen voi hyödyntää julkisia tukia – kannattaa myös käyttää hyväksi korkeakouluopiskelijoiden osaamista esimerkiksi markkina- ja asiakastutkimuksiin. Osakeyhtiöiden hallituksissa pitää olla mukana kyseenalaistajia rikkomassa totuttuja ajatusketjuja. Uutta luodaan ennakkoluulottomuudella.
3) Ole valmis panostamaan myyntiin ja markkinointiin: Näe ne investointina eikä kuluna. Voittajaksi ei selviydy aina tuotteista paras, vaan se, joka vakuuttaa asiakkaan parhaiten. Apua ja tukea on saatavilla tuotteistamiseen ja markkinoinnin kehittämiseen!
4) Verkostoidu, tee yhteistyötä ja hanki lisää tietoa. Jos yritystoimintasi on riippuvainen yhdestä asiakkaasta, hanki lisää asiakkaita. Yrittäjätapaamiset ovat kullanarvoisia, ja yrittäjien koulutusmahdollisuuksista ei Vaasan seudulla ole pulaa.
5) Usko tulevaisuuteen ja muista, että kehittäminen on jatkuva prosessi.
Varaa aika maksuttomaan yritysneuvontaan p. 317 7600 tai sähköpostitse info@vasek.fi.