Vasaregionens nyföretagare 2013 kommer från Bergfolk Car Service

31.5.2013

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia har valt bilverkstaden Kb Bergfolk Car Service Ky:s företagare Christian Bergfolk till årets nyföretagare 2013. Startias direktör Tommi Virkama berättar att valet gjordes efter en diskussion där alla VASEKs företagsrådgivare presenterat sina kandidater. Motiveringarna bakom beslutet var många.

Motiveringarna bakom beslutet var många. Bergfolks bilverkstad är en viktig sysselsättare på en mindre ort, och ägaren har moderniserat verksamheten efter generationsskiftet genom att investera i maskiner, verktyg, utrymmen och personalens kunnande.
- Bergfolks bilverkstad är ett företag som andra företagare gott kan ta modell av. Ägaren Christian Bergfolk har jobbat hårt, och det märks både i företagets växande omsättning samt antalet nya som anställts, konstaterar Virkama.
Tommi Virkama (till vänster) och Kjell Nydahl
har räckt blommor och Årets Nyföretagare 2013
- diplom åt Christian Bergfolk.

Christian Bergfolk, som är verkstadsägare i tredje generationen, driver den välryktade bilverkstaden i Molpe i Korsnäs. Han är positivt överraskad över uppmärksamheten.
- Jag är väldigt tagen över att en bilverkstad får detta pris och förstås glad över att det är vi, ler Bergfolk.

Att bli företagare var inget självklart beslut för Bergfolk, som tidigare jobbat i andra bilverkstäder i Vasa.
- Att bli företagare var ett stort steg. Vi har ett bra arbetsteam här, och jag har alltid tyckt att det är viktigt att alla anställda trivs, funderar han.

Bergfolk har varit mån om att de äldre ska lära upp de yngre, och arbetsteamet har kontinuerlig utbildning via Bosch både i Sverige och Finland. Bergfolks Car Service fixar bilar av alla märken, och företaget betjänar kunderna även på finska. Hos Bergfolk är kunden viktigare än bilen, eftersom kunden kan någon dag byta bil men vara fortsättningsvis kund hos Bergfolks.

Bergfolk är tacksam över all hjälp han fått från STARTIA/VASEK och speciellt Kjell Nydahl, direktör för företagstjänster:

- Kommunen har gjort rätt då de har satsat på STARTIAs/VASEKs verksamhet. Den kostnadsfria hjälpen från VASEK har varit viktig.  Det är bra att det finns ett ställe jag vågar ringa och fråga vad som helst. Jag har fått värdefull information från Kjell i bland annat stöd- och ekonomiska frågor.

På Bergfolk Car Service Kb är bilen i dessa pålitliga händer. Från vänster: Christian Bergfolk, Robin Mylläri, Lucas Häggblom, Robert Nordlund, Roger Bergfolk och Joakim Råholm.

Nydahl anser att årets nyföretagardiplom gick till helt rätt adress:
- Christian har själv haft stor vilja att satsa på sitt företag. Han har gått kurser i både ledarskap och special utbildningar inom branschen sedan han tog över efter sin far år 2008. Det tyder på att han tar sin roll som företagare på allvar och han har lyckats väl med det, menar Nydahl.

För mera information:
Startias direktör