Pressmeddelanden

Vasa kräver: Vasagatorna bör ges en Vasaidentitet

I Vasa har man med oro lagt märke till att Vasagator på olika håll i Finland – och rentav i världen – inte just alls påminner om det äkta Vasa. Vasagatorna saknar såväl havsutsikt, Strömsö som även världsarv. Inte ens antalet soliga dagar motsvarar nivån i Vasa.

Vaasa PR SWE

I Vasa har man med oro lagt märke till att Vasagator på olika håll i Finland – och rentav i världen – inte just alls påminner om det äkta Vasa. Vasagatorna saknar såväl havsutsikt, Strömsö som även världsarv. Inte ens antalet soliga dagar motsvarar nivån i Vasa.

– Denna iakttagelse födde tanken på att vi Vasabor måste göra något åt saken. Exempelvis hyrorna på Vasagatan i Helsingfors har redan sprungit iväg långt från Vasas goda basnivå, säger marknadsföringschef Mari Kattelus vid Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

Därför har Vasa nu publicerat ett initiativ där man kräver att Vasagatornas förhållanden utvecklas så att de uppfyller kriterierna för en Vasaidentitet, eller alternativt så att gatans namn ändras. Initiativets första undertecknare är stadsdirektör Tomas Häyry.

– Det är nu tid att agera eftersom hela Vasaregionens rykte som hemvist för ett lätt liv är i vågskålen. Alla Vasabor och Vasasinnade, underteckna detta initiativ där vi förutsätter att städerna ska ge sina egna Vasagator en Vasaidentitet från början till slut! kräver Häyry i initiativet.

Man kan underteckna initiativet på adressen vasainitiativ.fi.

– Kampanjen är gemensam för oss alla, så vi hoppas att samtliga Vasabor och de som bor i Vasaregionen ska komma med för att göra Vasa känt. Genom initiativet kan vi lyfta fram Vasas och regionens positiva sidor, och för det behövs allas insats, säger Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén.

– Om vi får 2 000 som undertecknar adressen ordnar vi på Vasa torg en dillmakaronifest för alla Vasabor, lovar Kattelus.

Adressen inleder en kampanj om attraktivitet

Vasainitiativet är en del av Vasaregionens kampanj om attraktivitet. Målet är att öka Vasas attraktionskraft och välkändhet på andra orter i Finland. Enligt en imageundersökning som publicerades nyligen upplever endast var tionde finländare att hen känner Vasa väl.

– I Vasa är många saker väldigt bra. Vi tror att till exempel intressanta arbetsplatser och bostadsutbudet, korta avstånd samt den unika naturen och närheten till havet gör livet lite lättare att leva än i stora tillväxtcentrum. Vi är också genuint stolta över Vasa och livsstilen i staden – här går allt som på Strömsö, som ju ligger i Vasa. Därför har man som kampanjslogan valt ”Livet ska ju vara lätt”, berättar Forsén.

Kampanjen fortsätter genom betald reklam från slutet av oktober till slutet av november, bland annat i riksradion och genom digital reklam som riktas till unga vuxna bosatta i städer utanför Vasaregionen.

– Nästa år fortsätter vi kampanjen med en stark spetsrekrytering tillsammans med företagen och de andra aktörerna, och förhoppningsvis visar det sig som ett större antal sökande till lediga arbetsplatser och förbättrar tillgången på arbetskraft i regionen, säger Kattelus om framtiden.

Taggar: