Vägkartan för koldioxidsnåla transporttjänster ökar transportens hållbarhet och användarantal
Inom MoveIT-projektet har man tagit fram vägkartan Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030, som bidrar till att uppfatta de utvecklingsstigar som kan öka transportens hållbarhet och användarantalet för olika transporttjänster.
MoveIT-projektet, som inleddes i början av 2019, har skapat förutsättningar för Vasaregionen att möta de förändringar som nu sker i Finland gällande transporttjänster. Stora utsläppsmål inriktas på trafiken. Ett sätt att uppnå målen är att öka användningen av transporttjänster, och som en del av detta är det viktigt att bygga upp resekedjor.
– Hittills har samordningen av olika transporttjänster varit begränsad. I välfungerande resekedjor fungerar bland annat tidtabeller, kommunikation och betalningssätt bättre ihop och gör användningen av transporttjänster behagligare, berättar Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs logistikexpert Matias Båsk.
Inom MoveIT-projektet har man tagit fram vägkartan Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030, som bidrar till att uppfatta de utvecklingsstigar som kan öka transportens hållbarhet och användarantalet för olika transporttjänster. Vägkartan är uppdelad i åtta olika teman: arbetsplatser, invånare, tjänsteleverantörer, betalningssätt, förvaltning, finansiering och ekonomi, infra samt kommunikation. Vägkartan innehåller delmål och instruktioner för framsteg fram till 2030.
- Vägkartan finns på svenska, finska och engelska.
Målsättningen med vägkartan är att olika transportrelaterade myndigheter och aktörer bättre ska kunna samordna sina åtgärder.
– En gemensam riktning är viktigast. Trafik, transporttjänster och de teman som behandlas i vägkartan påverkas av både offentliga och privata aktörers agerande och beslut. Därför varierar sätten som var och en, på sitt sätt, kan främja hållbara transporttjänster, poängterar projektsakkunnig Heli Siirilä från Vasa universitets forskningsplattform InnoLab.
– Nya tjänster utvecklas hela tiden, med elsparkcyklar i Vasa centrum som det senaste exemplet. Å andra sidan finns det inga fungerande kollektivtrafiktjänster i stora delar av Vasa. Därför innehåller vägkartan riktlinjer för aktörer och kommuner i olika situationer, konstaterar Båsk.
I och med erfarenheterna som samlats i projektet har man kommit fram till att en regional åtgärdsplan för att uppnå målen i vägkartan – och särskilt hållbarhetsmålen för trafiken – borde utarbetas som nästa steg.
– I verksamhetsplanen kunde man konkretisera åtgärderna, mätarna som beskriver dem och arbetsfördelningen, funderar Båsk och Siirilä.
Innehållet för MoveIT-projektet, som snart avslutas, ändrades märkbart på våren 2020 på grund av coronan. Två planerade pilotprojekt, som skulle inriktas på digitala lösningar för att främja användningen av transporttjänster och samåkning, måste flyttas flera gånger och slutligen överges helt och hållet.
MoveIT-projektet finansierades av Österbottens förbund/ERUF-finansiering, Syd-Österbottens NTM-central, Vasa stad och Korsholms kommun. Projektet genomfördes av Vasaregionens Utveckling Ab VASEK tillsammans med Vasa universitet.