Utländska studerande görs kunniga inom export

7.4.2014

Pressmeddelande 7.4.2014

Finnish Export Sales House FESH startade tillsammans med Vasa yrkeshögskola VAMK och Yrkeshögskolan Novia ett utbildningsprojekt i mars-april, inom vilket utländska studerande i Vasa utbildas speciellt inom export.

FESH verkställande direktör Lauri Karppanen grundade företaget i början av 2000-talet för att hjälpa andra företag etablera sig till Centraleuropa, genom att kartlägga företagens exportmöjligheter samt genom att utföra marknadsundersökningar.
– Företagen hyr egentligen in mig som chef för exporten, säger Karppanen.

År 2010 planerade Karppanen hur han kunde dra nytta av de utländska studerandenas kunskaper, då det kom till export. Pilotutbildningen för studerande ordnades i yrkeshögskolan Centria och Vasa står näst i tur.

– Kontaktuppgifterna till Vasaregionens skolor och möjliga kundföretag fick jag via VASEK, för utvecklingsbolaget har en bred kunskap om regionens företag, konstaterar Karppanen.

Utbildningen påbörjades under mars-maj månaderna, då de lämpligaste deltagarna antagits från en grupp på 20 studerande. Till utbildningen väljs sådana studeranden som fyller något kundföretags behov.

– Vi utbildar till företagens behov. Efter utbildningen jobbar studerandena sex månader hos kundföretagen men de är anställda av FESH. Företagen betalar för servicen åt FESH. Då de första sex månaderna löpt ut kan företagen anställa studerandena, eller göra ett nytt sex månaders avtal med FESH. Vi fungerar hela tiden som mentorer för både studerandena och för våra kundföretag, också efter att företagen anställt sina studeranden, berättar Karppanen.

Enligt Karppanen är Vasaregionen en ypperlig plats att utbilda studerande inom export. Vasa är en studiestad, här finns långa traditioner gällande exporten och regionen har både industri och ett flertal små- och medelstora företag.

Senior Business Advisor Lasse Pohjala från VASEK försäkrar att nu är den rätta tiden att utnyttja de kunniga studerandena som utexamineras från regionens högskolor.

– Efter FESH-utbildningen får företagen skicklig personal som redan kan både språket och kulturen i de länder som intresserar företagen. Det lönar sig för företagen att ta vara på chansen, uppmuntrar han.

Lasse Pohjala och Lauri Karppanen

För mera information