Pressmeddelanden

Projektet Hållbart Österbotten medverkar på Hållbarhetsveckan måndagen 27.9.

Projektet Hållbart Österbotten medverkar på Hållbarhetsveckan måndagen 27.9. Under Hållbarhetsveckan i Österbotten erbjuds turismaktörerna i området ett bra tillfälle att få höra bl.a. • Varför begreppet Hållbar turism blir allt viktigare och • Om vikten av Sustainable Travel Finland (STF)-programmet för hållbar turism som konkurrensmedel.

Hallbarhetsveckan skylt

Under Hållbarhetsveckan i Österbotten erbjuds turismaktörerna i området ett bra tillfälle att få höra bl.a.

  • Varför begreppet Hållbar turism blir allt viktigare  

och

  • Om vikten av Sustainable Travel Finland (STF)-programmet för hållbar turism som konkurrensmedel.

Nuförtiden är hållbar utveckling ett viktigt försäljningsargument för företaget, vilket man inte bör ignorera om man vill få sin del av miljömedvetna turister. Man måste alltid komma ihåg att det finns många tillgängliga alternativ och att det som kunden anser vara det bästa alltid vinner, säger Peter Källberg från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, och en av projektledarna för Hållbart Österbotten-projektet.

Bland utländska turister så är det bland andra tyskar som uppskattar hållbar turism. Som en av talarna på evenemanget berättar Jan Badur, specialist på den tyska turistmarknaden, vad tyska researrangörer och gäster tycker om hållbar turism. Denna information kan användas och tillämpas av företag i enlighet med dess egna behov och utgångspunkter.

 Med på tillfället är också företagaren Camilla Stenholm från Eleonora Bed and Breakfast och berättar om hennes erfarenheter och om hur de jobbar med hållbarhet.

STF-märket är ett bevis för resenärer att företaget aktivt arbetar med hållbarhet. Märkningen kan man få genom att delta i ett online-program i sin egen takt, med den tidtabell som passar företaget bäst. Programmet Sustainable Travel Finland, som administreras av Visit Finland, syftar till att så många turismaktörer som möjligt ska få STF-märket och därmed också extra synlighet i Visit Finlands marknadsföringskampanjer.

– Det finns inte någon tidspress för att slutföra online-programmet; vi är säkra på att alla vågar ta den här chansen med låg tröskel. Att erhålla STF-märket kräver en del jobb, men det är sådant som kommer att betala sig i framtiden. Dessutom stöder vi projektledare er gärna, uppmuntrar Maria-Filippa Sundlin från Dynamo Närpes.

Välkommen att delta; antingen på plats eller digitalt!

Anmäla dig till evenemangen under Hållbarhetsveckan i Österbotten här

Projektet Hållbart Österbotten koordineras av Kristinestads näringslivscentral i samarbete med Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Ab Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och Dynamo Närpes.

 

Taggar: