Över 1600 sökte till Vasaregionens Energiambassadör

5.3.2012

Pressmeddelande 5.3.2012

Ansökningstiden till Vasaregionens energiambassadör har gått ut och rekryteringen har väckt mycket uppmärksamhet. Den som väljs får hela 30 000 euro för sommarjobbet, och med hjälp av samarbetspartners ordnas bl.a. bil, hotellogi och måltider. Energiambassadörens uppgift är att bekanta sig med 12 företag i regionens energikoncentration och berätta om sina upplevelser främst i sociala medier.

I ansökningskriterierna betonades teknisk bakgrund, intresse till energibranschen och erfarenhet i social media. Hela 1624 personer upplevde att de uppfyller kriterierna och sökte platsen som energiambassadör. Sommarjobbet organiseras av Vasaregionens Utveckling Ab VASEK som är nöjd med såväl antalet sökande som med deras höga kompetensnivå.

Baserat på genomgång av ansökningarna kan man påstå att en typisk sökande är under 30 år gammal, studerar inom den tekniska branschen, är flytande på engelska och klarar sig bra också på svenska. Den typiska kandidaten fick veta om anställningen på Facebook eller någon annanstans på webben. Företagen i Vasaregionens energikoncentration söker ständigt arbetskraft i den här målgruppen.

Ett tjugotal bästa väljs ut till första kvalet och från dem väljer VASEK tillsammans med arbetsgivarföretagen de fem bästa. De topp fem kandidaterna presenteras på kampanjsidan den 30 mars. Vasaregionens energiambassadör presenteras den 18 april.

Närmare uppgifter
www.energyvaasa.fi/lahettilas