Mjöli Bakery är Startias årets nyföretagare 2024 i Vasaregionen

Nyföretagscentrum Startia har valt Mjöli Bakery (Bageri Eken Ab Oy) till årets nyföretagare i Vasaregionen. Företaget ägs och drivs av Eva Marttila, en målmedveten bagare och konditorimästare som vunnit medaljer för sina kreativa och ekologiska hantverksbröd. Mjöli kännetecknas av företagarens intresse att hela tiden utveckla utbudet och verksamheten.

Mjolin henkilokunta ja omistaja seka Startian ja VASEKin edustajat

Mjölis bageri och café ligger i centrum av Vasa och erbjuder hantverksbröd och bullar som gräddas i stenugn och jäses på traditionellt vis. Företaget grundades år 2021 när Marttila tog steget mot sin dröm att driva eget efter att ha varit med och utvecklat prisvinnande recept på hantverksbageriet Aroma Bageri & Konditori. Där tändes en gnista som brunnit sedan dess.

– Jag är väldigt tävlingsinriktad och tänker lätt i nya banor och får nya idéer, det måste finnas ett mål och utmaningar som driver en framåt. Jag brukar tänka att går det inte så går det inte men om jag inte har testat så kommer jag att ångra det, säger Marttila och fortsätter:

– Det var riktigt överraskande att lilla Mjöli fick ett så här fint pris, vi är så tacksamma och jättestolta.

I företagets startskede fick Marttila hjälp med bland annat ansökningar och affärsplan från Startias företagsrådgivning.

– Marttilas expertis inom ekologiskt mathantverk kombinerat med hennes idérikedom och mod att testa nya innovationer har gjort Mjöli till en stark och intressant spelare i regionens bageri och caféutbud. Som företagare har hon just den drivkraft som krävs för att lyckas, säger Tommi Virkama, Nyföretagscentrum Startias direktör.

Idag har Mjöli fyra anställda och dessutom hyrs extra inhoppare in vid behov. För Marttila har det varit av stor vikt att ha anställda att bolla idéer med och hon poängterar den fina teamkänslan som skapats inom företaget. Det här tillsammans med att bageriet utvidgats i november 2023 skapar större möjligheter för produktutveckling, vilket är Marttilas största intresse. De två senaste åren har hennes ekologiska hantverksbröd vunnit medaljer i FM i mathantverk.

– Mathantverket handlar om småskalig tillverkning av unika produkter med smak, kvalitet och hållbarhet i fokus. Våra produkter tillverkas i huvudsak av lokala råvaror som förädlas utan onödiga tillsatsämnen i liten skala och vi jobbar också bland annat med att ta till vara och återanvända råvaror, säger Marttila

Nästa steg är nu att utvidga sortimentet från bröd och bullar till kakor. Marttila vill erbjuda traditionella, riktigt goda, gräddtårtor och prinsesstårtor med det lilla extra.

– Det är fint att se hur Marttila på kort tid lyckats förverkliga sin dröm och hur Mjöli redan skapat nya arbetsplatser i det lokala näringslivet. Vi ser fram emot att följa med företagets utveckling också i fortsättningen, poängterar Kjell Nydahl, direktör för företagstjänster.

Taggar: