Pressmeddelanden

Koldioxidsnålare persontransport i Vasaregionen – nulägesanalysen ger grund för diskussion

I Vasaregionen arbetar man för koldioxidsnåltransport och mobilitet. Inom projektet MoveIT – Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 har man som mål att ta fram en verksamhetsplan för att främja de koldioxidsnåla transportservicen i vår region. Som bakgrund för utarbetandet av verksamhetsplanen publicerades en nulägesanalys över Vasaregionens transportmål.

ilmasto ja liikenne 1920x1358

I Vasaregionen arbetar man för koldioxidsnåltransport och mobilitet. Inom projektet MoveIT – Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 har man som mål att ta fram en verksamhetsplan för att främja de koldioxidsnåla transportservicen i vår region. Som bakgrund för utarbetandet av verksamhetsplanen publicerades en nulägesanalys över Vasaregionens transportmål.

– Vi samlade bakgrundsmaterial omfattande från olika förvaltningsområden: vilka lokala och regionala rapporter är viktiga inom detta tema och vilka nationella redogörelser anknyts till ämnet? Och hur kommunicerar man om transport till invånarna? Syftet med analysen är att väcka och, å andra sidan, upprätthålla diskussion, berättar projektspecialist Heli Siirilä från Vasa universitets Levón-institut, som har utarbetat nulägesanalysen.

Olika myndigheter tar på olika sätt ställning till koldioxidsnålhet inom transport. Den administrativa styrningen av transport är utspridd på flera andra myndigheter än bara transport- och kommunikationsministeriet. På landskaps-, regional och kommunal nivå fungerar flera olika myndigheter och deras samarbetsstrukturer, som på ett eller annat sätt berör offentlig eller privat transport.

– Analysen hjälper oss att uppfatta till exempel hur många olika samhällstransporter det finns och hur regionutvecklingsmyndigheter behandlar transporttemat. Transport smyger sig in på flera olika ställen, beskriver Siirilä.

digitalisuus ja liikenne1920x1920

– Kommunerna i regionen gör utvecklingsåtgärder inom ämnet enligt sina resurser. Ofta gör demera än vad dokumenten slutligen anger, konstaterar MoveIT:s projektchef Anna Måtts-Fransén från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

– Vårt samhälle är rätt så bilcentrerat, vi är mycket beroende av bilar. Hur skulle Vasaregionen hantera det om man av koldioxidsnålhetsskäl ändrade på bilrelaterade skatter, utgifter och stöd, och bilismen blev mycket dyrare än i nuläget? funderar Siirilä.

Nulägesanalysen för transport fungerar nu som bas för verksamhetsplanen som tas fram i samarbete med lokala aktörer. I analysen använder man Åbo, Lahtis och Umeå som exempel på städer där koldioxidsnål transport har utvecklats och testats bland annat med hjälp av Transport som service-modellen (Mobility as a Service, MaaS).

– Tänk om den totala transportmängden blev mindre och mer hållbar? Detta arbete görs nu lite överallt och vi måste delta. Redan år 2035 borde vi röra oss koldioxidsnålt, och det är snart! betonar Måtts-Fransén.

Projektets målgrupper är, utöver regionens myndigheter och förtroendevalda, regionens invånare och företag, det vill säga alla de som rör sig i sin vardag och behöver transportservice. Projektet finansieras av Österbottens förbund med ERUF-finansiering samt Södra Österbottens NTM-central, Vasa stad och Korsholms kommun. Projektet genomförs av Vasaregionens Utveckling Ab VASEK tillsammans med Vasa universitet.

Nulägesanalysen publiceras i publiceringsserien för Vasa universitets Levón-institut. Ladda ner dokumenten på adressen http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-884-9.

Taggar: