Pressmeddelande 10.1.2012
Vasaregionens Utveckling Ab VASEK förverkligade tillsammans med samarbetspartner redan för andra julen i rad på www.livochlust.fi en julkalender som presenterar regionens människor och företeelser.
Kalendern samlade inom december månad cirka 14 000 besökare som har öppnat sidor sammanlagt nästan 49 000 gånger.
- Julkalenderkampanjen stöddes av reklam och annonser, och läsarna hittade kalendern bland annat via Facebook. Vasaregionens egen Facebook-fansida öppnades den sista veckan i november, berättar regionkommunikationschef Suvi Markko.
Lyckade ämnesval
I julkalendern var målet att ha ett representativt urval av regionens mångsidiga och kanske något överraskande företeelser samt intressanta personer.
I julkalenderns sista lucka tillfrågades läsarna vilka berättelser de tyckte var bästa. Vinnaren var den nittonde luckan som presenterade Vasa saluhall.
Andra intressanta ämnen var enligt läsarna bland annat den fjärde dagens lucka som presenterade Stundars julmarknad samt lucka 17 som berättade om Vesku Jokinens rock-attityd.
- Visserligen fick alla luckor en hel del röster i omröstningen, man kan alltså konstatera att alla berättelserna var väldigt omtyckta. Min favorit bland julkalendertexterna var " Blinka, blinka, ny rapstjärna!" som berättade om rap-artisten Sebastian DaCosta, berättar Markko.
Vad kommer näst?
Den väntade julkalendern förverkligades framgångsrikt, och en enkät där alla läsare kan ge kommentarer om kalendern är ännu igång. För regionmarknadsföringens del är blickarna redan riktade mot våren.
- Våren kommer att bli hektisk. Den 16 januari samlas kända regionutvecklare i Vasa, i mars står Vaasa EnergyWeek i tur och i samband med den upprepas förra årets succé, vindkraftsevenemanget Vaasa Wind Exchange. Samtidigt publiceras en LifeStyle-bok om regionen.
- Också annat intressant och överraskande är på kommande, ler Markko hemlighetsfullt.
Närmare uppgifter
kommunikationschef Suvi Markko
050 534 19 11