Inga större förändringar i VASEKs styrelse

3.4.2014

Pressmeddelande 3.4.2014

Vasaregionens Utveckling Ab VASEK höll sin ordinarie bolagstämma torsdagen den 3.4.2014. Styrelsens sammansättning blev så gott som den samma som tidigare. Till styrelsen valdes som ny medlem Gustav Vesterkvist, som är andra representant för sme-företagen. Hans suppleant är Susanna Ristiluoma. Vesterkvist ersätter Ari Tyynismaa, som valde att avgå efter att ha suttit i sex av VASEK styrelser.

Följande personer valdes till bolagets styrelse:

ordinarie medlem kommun/sektor    suppleant
Tomas Häyry Vasa Veli-Matti Laitinen
Rurik Ahlberg Korsholm Mikael Alaviitala
Janne Laine Laihela Tapio Nyysti
Mikko Ollikainen Malax Håkan Knip
Miko Heinilä Storkyrö Pirkko Viljanmaa
Måns Holming Korsnäs Roger Bergström
Harry Backlund Vörå Katarina Heikius
Heikki Uusitalo industrin Juha Häkkinen
Gustav Vesterkvist
sme-företagen Susanna Ristiluoma
Jussi-Pekka Karjala
sme-företagen Antti Romu
Matti Jakobsson högskolorna
Örjan Andersson

Som styrelseordförande fortsätter Vasa stadsdirektör Tomas Häyry. Styrelsens sekreterare är verkställande direktör Pekka Haapanen.

Den nya styrelsen håller sitt konstituerande möte den 16 april 2014, där styrelsens vice ordförande utses och arbetsutskottets medlemmar bekräftas.

Uppdatering 16.4: Till styrelsens vice ordförande valdes Heikki Uusitalo. Arbetsutskottet består av Tomas Häyry, Heikki Uusitalo, Rurik Ahlberg, Jussi-Pekka Karjala och Pekka Haapanen.

VASEKs årsberättelse 2013

Över hälften fler företag än ifjol

Med hjälp av Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia har till och med 54 nya företag grundats i Vasaregionen under januari-mars 2014. Det är 54 % mer än under samma tidsperiod förra året (2013: 35).

Företagsrådgivarna behandlade 119 nya företagsidéer under denna period och nästan hälften av dessa blev verksamma företag. Tack vare dessa företag fick regionen 66 nya arbetsplatser.

Under årets första kvartal erhöll 170 redan verksamma företag 502 timmar rådgivning i företagsrelaterade frågor av VASEKs företagsrådgivare.

Närmare uppgifter

verkställande direktör Pekka Haapanen