Pressmeddelanden

Finlands mest energiska sommarjobb – Vasaregionens energiambassadör får 30 000 euro

3.2.2012

Pressmeddelande 3.2.2012

Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och nätverket EnergyVaasa söker en energiambassadör för juni-augusti. Personen som väljs får hela 30 000 euro för sommarjobbet och dessutom bl.a. en bil till sitt förfogande, hotellogi, gymkort och måltider. Dessa förmåner arrangeras med hjälp av samarbetspartners.

Energiambassadörens uppgift är att bekanta sig med Vasaregionen och energikoncentrationens toppföretag, en vecka åt gången i ett företag, och att berätta om sina upplevelser huvudsakligen i sociala medier. Arbetsuppgiften erbjuder enastående möjligheter att nätverka med globala topporganisationer och att komma in i energibranschens kärna. Ansökningstiden utgår den 4 mars 2012.

Bakgrunden till den mäktiga rekryteringskampanjen är energimarknadernas tillväxt, där förnybar och decentraliserad energiproduktion spelar en viktig roll. Vasaregionen har idag landets bästa sysselsättningsgrad och företagen i regionen behöver konstant mera kunnig arbetskraft. Just nu söker företagen också sommararbetare.

I Vasaregionen ligger Nordens mest betydande energiteknologikoncentration som producerar 12 % av Finlands teknologiexport. Energibranschen i regionen sysselsätter redan över 10 000 personer, men målet är att hitta 10 000 mera före år 2020. Regionens befolkningstillväxt har klart överskridit Statistikcentralens prognoser.

Energiambassadörens arbetsgivare kommer att vara ABB, Wärtsilä, Vasa Energiinstitut, Mervento, Citec, VAMP, Wapice, VNT Management, Vasa Elektriska, Leinolat Group, Stormossen och VASEK.

Närmare uppgifter:
www.energyvaasa.fi/lahettilas (på finska)