AITO Kotihoito årets nyföretagare i Vasaregionen 2011

17.5.2011

Pressmeddelande 17.5.2011

AITO Kotihoito - Genuin omsorg

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia har valt företagarna Hanna-Leena Muurinen, Maarit Kokkinen och Kati Murtonen bakom företaget AITO Kotihoito till årets nyföretagare i Vasaregionen 2011.

Startia har också nominerat företaget till den landsomfattande tävlingen Årets nyföretagare, som ordnas av Nyföretagarcentralerna i Finland rf. Årets nyföretagare i Finland väljs av Nyföretagarcentralerna i Finland rf i samarbete med Finnvera Abp, Patent- och registerstyrelsen samt Förbundet för Finländskt Arbete.

Sari Saarikoski från VASEK (till vänster) och Tommi Virkama från Startia (till höger) gratulerade årets nyföretagare Maarit Kokkinen och Hanna-Leena Muurinen. Kati Murtonen var inte närvarande på grund av en välförtjänad semester.

Man kan starta företag även utan lån

AITO Kotihoito är ett omsorgsföretag som erbjuder grundläggande omsorgstjänster för äldre personer, barnfamiljer och anhörigvårdare. Tjänsterna omfattar bland annat hemtjänster såsom uträttande av ärenden, motion utomhus och hemvård, städtjänster, hemsjukvård (läkemedelsförsörjning, provtagning, injektioner, sårvård) och tillfällig barnavård. Företagarna är utbildade till sjukskötare (YH), socionom och närvårdare.

AITO Kotihoito grundades som öppet bolag 24.9.2009 och idag sysselsätter företaget som ändrat bolagsform till aktiebolag förutom företagarna själva också 2 andra personer. Sommaren 2011 kommer företaget att anställa en sommarjobbare, vilket tillåter företagarna ha en välförtjänad sommarsemester.

- Företaget är ett ypperligt exempel på hur det också utan lån och endast med företagarnas mod och kompetens i ryggsäcken är möjligt att skapa ett framgångsrikt företag som dessutom utvecklas bra, berättar Startias direktör Tommi Virkama.

- På det allra första besöket till Startia sade företagarna att deras vision är att företaget är den högklassigaste producenten av hemvårdstjänster i Vasaregionen, och de har väldigt målmedvetet strävt efter att nå den här visionen.

En godkänd serviceproducent

I takt med att antalet personer som behöver social- och hälsotjänster ökar, blir köp med servicesedel allt vanligare, och samtidigt ökar antalet privata producenter av omsorgstjänster. AITO Kotihoito är av Vasa stad godkänd serviceproducent och företaget fyller även kriterierna för serviceproducenterna inom servicesedelsystemet i Vasaregionen, vilket betyder att även klienterna som är berättigade till servicesedlar kan anlita företagets tjänster.

- I framtiden kommer servicesedlarnas betydelse för AITO Kotihoito och andra företag inom samma bransch i Vasaregionen bara att öka, för nu håller vi på med att skapa ett gemensamt system för servicesedlar i regionen och så småningom torde sedeln tas i bruk i alla åtta kommuner, försäkrar företagsrådgivare inom välfärdsbranschen Sari Saarikoski.

Närmare information
Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia