Ägarskiften i företag påverkar vår nationalekonomi mer än nya företag

20.5.2014

Pressmeddelande

År 2013 fanns det 330 000 företagare i Finland, varav 33 % var 55–74 år. Fram till år 2023 kommer cirka 28 000 företag till försäljning, nästan 15 000 företag genomgår ett generationsskifte och ungefär 20 000 företag läggs ner på grund av företagarens ålder. Vasaregionens Utvecklings Ab VASEK och Kust-Österbottens Företagare har inom det gemensamma projektet Effektivering av ägarskiftestjänster gjort ett häfte som ska fungera som tankeställare hos dessa företagare. Häftet heter Börja i tid – en guide för ägar- och generationsskiften i företag.

– Guiden heter inte ”Börja i tid” i onödan. Det lönar sig speciellt för över 50-åriga företagare att ägna ägarskiftet en tanke, även om de inte tänkt sluta med företagsverksamheten eller gå i pension på flera år. I broschyren går vi genom hur företagaren kan få ut det mesta möjliga av ett ägarskifte. Det kan handla om att ändra företagsform, fundera på skatteärenden eller få företaget i optimalt försäljningsskick, menar Kjell Nydahl, som fungerar som projektchef och direktör för företagstjänster på VASEK.

– Det sägs att överlåtandet av ett företag går till 90 % ut på känslor och bara 10 % på teknik. Då både egendom och känslor står på spel, måste företagaren även beakta familjemedlemmar, andra nära anhöriga och företagets möjliga efterföljare, påminner företagsmentorskoordinator Maija Aarnio.

– De mjuka värdena spelar en minst lika viktig roll i ett ägar- eller generationsskifte som ekonomiska och tekniska detaljer gör. En pålitlig företagsmentor fungerar som bra diskussionspartner, eftersom mentorn ser situationen ur en utomståendes perspektiv, fortsätter Aarnio.

– Ett företag genomgår inte ett ägarskifte över en natt. Det lönar sig alltid att låta tanken mogna i flera år. Företagaren måste ta ställning till många saker. Hur ska ägar- eller generationsskiftet genomföras på bästa sätt så att alla involverade – barnet som tar över, eventuella syskon, konkurrenten som köper företaget eller kanske de anställda – är alla nöjda efteråt? Hur kan den nya ägaren eller efterföljaren stödas i företagsverksamheten så att den före detta företagarens livsverk behålls och förs vidare? säger Nydahl och tillägger ännu:

– Det här är inte enkla saker, för vi saknar patentlösningar. Därför erbjuder VASEK kostnadsfri och konfidentiell hjälp åt både den som ska överlåta sitt företag och den som ska fortsätta verksamheten.

Börja i tid – en guide för ägar- och generationsskiften i företag

Beställ dig guiden

Närmare uppgifter