Råd och tips till företagare

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.

Anna Sand.

Marknadsföringsplanering är en av de viktigaste punkterna på checklistan för nya företagare. Anna Sand hjälper dig att nå ut till kunder med relevant innehåll i ett snyggt paket.

För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.

Nyföretagscentrum Startias sakkunnigpartner Anna Sand, som driver företaget by Sand sedan 2001, har tjugo års erfarenhet av mediebranschen och vet som egenföretagare själv hur utmanande det kan vara nå ut till kunderna. Hon poängterar därför vikten av att redan i ett tidigt skede satsa resurser på att skapa den röda tråd som genomsyrar allt innehåll och marknadsföring kring företagets verksamhet.

– Om kunderna har två alternativ att välja mellan så väljer de oftast det alternativ som de har byggt upp någon relation till. För att kunden ska få en relation med just ditt företag så krävs det att du arbetar med ditt varumärke, berättar Sand.

Allt från en och samma marknadsföringspartner

by Sand hjälper företag med såväl innehåll som paketering och presentation. Tanken är att du som företagare ska få allt från samma ställe – i företagets olika skeden.

– Du kan ha ett nystartat företag som behöver ett eget varumärke eller ett äldre företag som behöver förnya sin visuella identitet eller grafiska profil. En del företag kontaktar mig för att de inte tidigare satsat på social media men nu bestämt sig för att ta tag i saken medan andra vill ha hjälp med att bygga upp en bildbank och skapa mallar för inlägg, öppnar Sand upp.

Sand har jobbat många år som redaktör och innehållsproduktion hör därför till hennes spetskompetens. Kunderna anlitar henne bland annat för att skriva advertorialer, reportage, producera kundtidningar, fotografera eller skapa innehåll för webbsidor och sociala medier.

Samtidigt får grafisk design och varumärkesbyggande, det vill säga branding, en allt större roll i hennes verksamhet.

 

Exempel från by Sands portfolio.Exempel på en grafisk profil som skapats av by Sand.

En lönsam satsning på lång sikt

Branding handlar om att skapa ett visuellt utseende som fungerar i alla kommunikationskanaler – i tryck, på webben och i sociala medier och som återspeglar företagets verksamhet och ger kraft åt innehållet. För att bygga ett starkt varumärke krävs det också att företaget utarbetar en tydlig strategi kring målgrupper och marknadsföring.

Under sina år i branschen har Sand märkt att branding är utmanande speciellt för nystartade och små företag som inte alltid inser vikten av att prioritera resurser för det här arbetet.

– Många tror att varumärkesbyggande är något ytligt och onödigt, och lika många tror att en logo automatiskt kommer att förvandla deras verksamhet till ett varumärke. Så är inte fallet. Ett varumärke är vad folk tycker om dina produkter eller tjänster; de associationer de gör och känslan de får. I det arbetet krävs mer än bara en logo, säger Sand och fortsätter:

– En välgrundad branding och en tydlig grafisk profil är grunden till konsekvens på alla kanaler – även på sociala medier – något som blivit allt viktigare i takt med att den digitala marknadsföringen fått allt större betydelse.

Genom att branda ditt företag blir det lättare att styra innehållet också på sociala medier i rätt riktning. Branding är enligt Sand en långsiktig investering eftersom ett starkt varumärke skapar förtroende för det du erbjuder. Det innebär ändå inte att du behöver satsa allt du har.

– Det finns olika brandingpaket så man behöver inte välja det dyraste. Med logon i några olika format, en grafisk profil med företagstypiska typsnitt och färger samt en tydligt definierad målgrupp kommer man redan en bra bit på vägen, avslutar Sand.

Exempel från by Sands portfolio.Konsekvent innehåll på alla kanaler skapar trovärdighet.