Wärtsilä tilldelas designkontrakt för miljövänlig färja för Kvarkentrafiken
Wärtsilä har utsetts till den partner som ska designa en ny färja som en del i projektet ”Midway Alignment of the Bothnian Corridor”. Designarbetet omfattar både inledande och grunddesign. Färjan designas för trafik mellan Vasa i Finland och Umeå i Sverige över Kvarken i Bottenviken. Kontraktet undertecknades den 4 augusti.
Wärtsilä har utsetts till den partner som ska designa en ny färja som en del i projektet ”Midway Alignment of the Bothnian Corridor”. Designarbetet omfattar både inledande och grunddesign. Färjan designas för trafik mellan Vasa i Finland och Umeå i Sverige över Kvarken i Bottenviken. Kontraktet undertecknades den 4 augusti.
Det nya fartyget planeras och designas för att vara innovativt, effektivt och miljövänligt. Wärtsiläs tidigare framgångar med innovativa lösningar och teknik tillsammans med dess omfattande erfarenhet inom gasdriven framdrift var viktiga faktorer när kontraktet tilldelades. Designen kommer också att beakta behovet av flexibilitet under drift eftersom transportbehoven på den här rutten varierar med årstiderna. Behovet av lasttransport är relativt stabilt under året medan passagerartrafiken har sin topp under sommarhalvåret, vilket innebär att flexibiliteten är en viktig faktor i konceptet. Under högsäsong behöver färjan därför ha en tätare tidtabell än vad som behövs under andra tider, då hastigheten kan minskas för att spara på bränslekostnaden. Isförhållanden under vintern kan vara svåra, så i designarbetet måste man även beakta driften under stränga vintrar.
”Projektet initieras för att utveckla en multimodal logistikkorridor över Bottniska viken. En av projektets huvudverksamheter är planering och design av den nya färjan. Genomförbarhet och miljömässig hållbarhet är viktiga hörnstenar och Wärtsiläs erfarenhet och expertis kommer att bidra väsentligt till att nå en framgångsrik lösning”, säger Mathias Lindström, direktör, Kvarkenrådet och projektledare för projektet ”Midway Alignment of the Bothnian Corridor”.
”Det här är ett viktigt projekt och vi är stolta över att ha valts till partner med ansvar för utvecklingen av fartygets design. Integrerade lösningar för gasdrivna fartyg är en av Wärtsiläs huvudinriktningar och ett område där vi har en klart ledande roll på den globala marknaden. I första hand slutförs den inledande designen så att vi sedan kan börja göra en mer exakt budget och utveckla projektet vidare”, säger Magnus Miemois, direktör, Ship Power-lösningar, Wärtsilä.
Fartygsdesignfasen ska enligt planerna vara avslutad vid det andra kvartalet 2015.
Wärtsilä tilldelas designkontrakt för
miljövänlig färja över Kvarken