Vi kommer att klara oss – VASEKs företagstjänster finns till hjälp
Precis som förut, erbjuder VASEK och Startia avgiftsfri rådgivning för Vasaregionens företag och företagare som blivit utsatta för utmaningar och problem orsakade av coronaviruset.
Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs och Nyföretagscentrum Startias takorganisationer Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES) och Nyföretagarcentralerna i Finland rf har tillsammans med Företagarna i Finland och Kommunförbundet förberett ett samarbetssätt för att öka på rådgivning för företagare och skapa gemensamma verksamhetsmodeller för att underlätta för företagare och företag att klara sig över coronasituationen.
Precis som förut, erbjuder VASEK och Startia avgiftsfri rådgivning för Vasaregionens företag och företagare som blivit utsatta för utmaningar och problem orsakade av coronaviruset. Företagare som behöver hjälp kan ta kontakt per telefon eller boka tid via den elektroniska blanketten. Rådgivning ges per telefon, per epost och som videomöte.
Det har varit bråda tider på VASEKs företagsrådgivning de senaste dagarna. Företagsrådgivare Antti Alasaari, som ansvarar för företagsrådgivning i Kyroland, har redan blivit kontaktad av en handfull företagare som behövt råd gällande coronaläget.
– Mest är företagarna fundersamma över var de ska få stöd nu när corona har tagit kunderna. Företagarna vill också veta ifall de kan få ersättning för karantän, berättar Alasaari.
Tumreglerna i första början är enligt honom följande:
– Agera snabbt och förhandla med fakturerare om betalningsdatumen innan förfallodag. Begär om mera betalningstid. I Skatteförvaltningens MinSkatt-tjänst kan du ansöka om ändring i förskottsskatt och det ska man absolut göra. Det kan även vara klokt att ansöka om driftskapitallån, listar Alasaari.
Företagsrådgivarna påminner att även mitt i krisen uppmärksamma att detta svåra skede kommer att besegras förr eller senare, och då är det till fördel för företaget att allt är i skick, när världen börjar normaliseras igen.
– Det är lönt att använda all tid som frigjorts från annat till planering. Hurdana ändringar kan man och lönar det sig att göra redan nu, vad kan man planera färdigt nu och förverkliga senare? uppmanar Alasaari att fundera på.
Även vd Stefan Råback har blivit kontaktad av flera företagare.
– Tyvärr har många företagare haft permitteringar framför sig. Vi har hänvisat till bland annat TE-byråns instruktioner och ifall de ens lite känner att de inte vet vad de håller på med när det gäller personalärenden, har vi rått dem att åtminstone läsa sig in på information som finns tillgänglig på nätet, eller att kontakta en jurist som är specialist på arbetslagstiftning, påminner Råback.
På Nyföretagscentrum Startia fortsätter man fortfarande med företagens startrådgivning.
– Vi har flyttat morgonkaffe för företagare online och ger startrådgivning på distans. För vissa affärsidéer, produkter eller tjänster finns det förfrågan precis nu, eller så jobbar vi på affärsverksamhetsplanen med omsorg, så att allt är färdigt när situationen blir bättre och det är aktuellt att inleda verksamheten, berättar Startias direktör Tommi Virkama och fortsätter:
– Alla företagare är nog i nuläget fundersamma över fasta kostnader som hyror, skatter och löner. Vi råder att börja skära ner på kostnaderna med hårdhandskarna nu med detsamma. Det lönar sig att kontakta sin egen bank och försäkringsbolag samt skatteförvaltningen. Med banken och försäkringsbolaget är det värt att diskutera även personliga utgifter, till exempel bostadslån, påminner Virkama.
VASEKs och Startias företagstjänsters stolthet har alltid varit personlig tjänst. Samma personliga tjänst finns tillgänglig fortfarande, även om den inte kan ges ansikte mot ansikte just nu.
– Videokonferenser fungerar ganska bra. Naturligtvis har vi lite tekniska problem ibland, men inget som vi inte skulle klara av. Det viktigaste är nu bara att modigt kontakta oss så börjar vi tillsammans reda ut hur vi vänder företagarens situation till det bättre, försäkrar Virkama.
– Även i denna situation har vi på våra företagstjänster skött om kundrelationer med inriktning på framtiden. Med kunder har vi de senaste dagarna behandlat ärenden som berör ägarskiften och även betydande investeringar, trots omvälvningarna i världen, avslutar Råback.