Vasa är en Jackpot – i flera avseenden
Läroanstalternas konkurrens om studerande har ökat år för år. Näringslivet i Vasaregionen är i behov av kunnig arbetskraft av rätt sort. På grund av detta har högskolorna gjort synlig marknadsföring. Speciellt Vasa yrkeshögskola VAMK och Vasa universitet har lyckats väl med detta.
Läroanstalternas konkurrens om studerande har ökat år för år. Näringslivet i Vasaregionen är i behov av kunnig arbetskraft av rätt sort. På grund av detta har högskolorna gjort synlig marknadsföring. Speciellt Vasa yrkeshögskola VAMK och Vasa universitet har lyckats väl med detta.
Vaasa on Jackpot-kampanjen, som förverkligades i två omgångar som en del av högskolornas gemensamma marknadsföring, hjälpte höja Vasas profil som en högskolestad bland 15–24-åriga. Kampanjens mål var att få så många av målgruppen som möjligt att överväga Vasa som ett alternativ då de väljer studieplats.
Kampanjen lyckades över förväntningarna, då Vasaregionens egen Facebook-sida nådde via kampanjen 560 000 användare, och meddelanden som hade med kampanjen att göra sågs över 1,6 miljoner gånger. Vasaregionen fick 67 % nya gillare till sin Facebook-sida.
De nya studieplatserna vid Vasa yrkeshögskolas finskspråkiga utbildningsprogram ansöktes av 1 100 personer. Antalet sökanden som prioriterade Vasa yrkeshögskola på första plats växte med 21 % i jämförelse med föregående år. Av de tekniska utbildningsprogrammen ökade ansökarantalet mest inom byggteknik och elteknik, båda med över 50 %. Totala antalet ansökare till de tekniska utbildningsprogrammen ökade med 26 %.
Till Vasa universitet ansökte för första gången över 4 000 personer, vilket var en ökning på 10,6 % i det totala ansökarantalet. I proportion fick det tekniska utbildningsprogrammet flest ansökningar. Uppkommande höst får 565 nya studerande inleda sina studier vid Vasa universitet.
- Det jobb vi gjort för att öka kännedomen om regionens energibransch börjar synas även här. Det lönar sig att välja Vasa som studieort – om inte annars så för att regionens energibransch kommer att sysselsätta även i framtiden, kristalliserar VASEKs marknadsföringsplanerare Mari Kattelus.
Närmare uppgifter:
Mari Kattelus
0400 681 048