Tredje ansökningsomgången av företagens kostnadsstöd – till vem, hur och vem hjälper till?
Ansökningstiden för kostnadsstöd tre börjar den 27 april. Ersättning för stängning kan också ansökas nu. Kostnadsstödet ansöks via Statskontorets elektroniska ansökningskanal (e-tjänsten).
Ansökningen för ersättning för stängning börjar 12.5
Kostnadsstödet ansöks via Statskontorets elektroniska ansökningskanal (e-tjänsten).
Ansökningstiden för kostnadsstöd är från 27 april till 23 juni 2021 kl. 16.15 (observera tiden!). Stödperioden för kostnadsstödet är 1.11.2020–28.2.2021.
Kostnadsstödet är avsett för företag vars omsättning har minskat på grund av coronapandemin och som därför har svårigheter att klara sig av svåranpassade löne- och andra kostnader. Målet med kostnadsstödet är att stödja företagens kontinuitet i den av coronapandemin orsakade svåra situationen.
Till vem?
Kostnadsstödet är avsett för företag vars omsättning har minskat avsevärt på grund av coronapandemin och som därför har svåranpassade, till stödperioden (1.11.2020–28.2.2021), relaterade löne- och andra kostnader. Kostnadsstödet innehåller även ensamföretagarstödet som hör till ensamföretagare.
Ansök kostnadsstöd om
- företagets egen omsättning har minskat med mer än 30 % jämfört med jämförelseperioden
- företaget har minst 2 000 euro i kostnader för stödperioden
- företaget har ett FO-nummer
Utöver företagets egen omsättning bedömer Statskontoret minskningen av intäkterna i företagets bransch, liksom i tidigare ansökningsomgångar. Om branschens omsättning har minskat med minst 10 % under stödperioden får företaget ansöka om kostnadsstöd utan ytterligare motivering, om övriga villkor för stödet är uppfyllda.
Statskontoret berättar att företag som inte omfattas av branschbegränsningen kan ansöka om stöd genom att motivera att den minskade omsättningen beror på pandemin. I båda fallen ska sökanden uppfylla de övriga villkor för beviljande av stöd som fastställs i lag.
Hur ansöker man?
Kostnadsstöd ansöks i Statskontorets elektroniska ansökningskanal. Ansökningskanalen hjälper kunden att fylla i ansökan. Du kan också spara din ansökning som ett utkast och fortsätta att fylla i ett senare skede. Inga bilagor krävs för ansökan.
Varifrån får man hjälp?
Om du har frågor om kostnadsstödet och hur du ansöker om det, boka en tid hos företagsrådgivare. VASEKs företagsrådgivare hjälper företag i Vasaregionen avgiftsfritt att ansöka stödet och med andra företagets utmaningar.
Ersättning för stängning
Ansökningen börjar 12.5.2021. Ersättning för stängning ska sökas inom fyra månader från stängningen av kundlokalerna.
Ersättning för stängning är ett stöd till företag som varit tvungna att stänga verksamhetsstället på grund av gällande lag och myndighetsbestämmelser. Till stödet berättigade företag är förplägnadsverksamhet samt t. ex gym, simhallar och inomhuslekparker. Ersättning för stängning är tänkt till mikro- och småföretag som sysselsätter under 50 anställda. Till stora företag är ett skilt stöd under beredning och tidplan samt övriga detaljer för den specificeras senare.
Ersättning för stängning gäller för restauranger och övriga förplägnadsföretag som på grund av gällande lagstiftning har förordnats stänga sin logiverksamhet tillfälligt för kunderna. Försäljning av mat för avhämtning är dock tillåtet. Ersättningen beräknas för den delen av verksamheten som stängningen gäller.
Ansökningarnas hanteringstid varierar från fall till fall men beviljandeprocenten av ersättningen är mycket hög. Över 90 procent av de företag som fått ett beslut har beviljats ersättning för stängning.
- Läs mera om ersättning för stängning
- På Statskontorets hemsida hittar du en sammanställning om stängningsperioderna (på finska)
- Evenemangsgarantins e-tjänst öppnas 15.6. kl. 9.00. Läs mera om evenemangsgarantin på Statskontorets hemsida.