Bengt Nyqvist driver grillen Malax Storjetari sedan fyra år tillbaka. När kunderna är nöjda och ger positiv feedback trivs Bengt som bäst med sitt arbete, och att få vara sin egen chef ser han som den största fördelen med företagandet.
Malax-grillen Storjetari har förstorat och renoverat
Mitt i Malax centrum ligger grillen Malax Storjetari, som sedan hösten 2014 drivs av Bengt Nyqvist – även själv Malaxbo. För några veckor sedan hade grillen nyöppning, efter den renovering och förstoring som genomförts under hösten. Responsen på förändringen har varit positiv och syns även redan på omsättningen.
Bengt har arbetat inom flera olika branscher under åren, och att han skulle bli företagare inom snabbmatsbranschen var inte på något sätt givet.
– Jag var anställd på ett metallföretag som inledde en nedmontering av sin verksamhet, vilket gjorde att jag valde att säga upp mig och börja söka andra alternativ. Jag hade en vilande FO-nummer sedan 90-talet, och när grillen här blev till salu nappade jag på, berättar Bengt.
I höst har grillen hållit stängt några veckor för att renoveras och förstoras. Numera finns det gott om sittplatser inne i grillen, och under sommarhalvåret kan man avnjuta sin måltid ute på terrassen.
Det är nu fyra år sedan och det färdiga koncept han köpte och tog över, har han kontinuerligt försökt utveckla.
– Det är ett måste om man ska lyckas – annars stagnerar man. Det krävs att man är engagerad, något annat fungerar inte, konstaterar Bengt, som själv jobbar sju dagar i veckan men också har tre deltidsanställda.
Utöver dem är även två av de egna familjemedlemmarna involverade och kan hoppa in vid behov. Grillen är öppen 360 dagar i året, och för Bengt innebär det att det varken finns desto mer semester eller lediga helger.
Vid företagsköpet fick han hjälp av VASEK, och blev även beviljad startstöd under de första sex månaderna.
– På VASEK får man konkreta svar på sina frågor, goda råd och de rätta blanketterna och kontakterna, konstaterar han.
Även därefter har han haft kontakt med företagsrådgivare Olav Nylund, bland annat för att få juridisk rådgivning gällande fastighetsfrågor.
– Jag byggde terrassen här med ett tiotal sittplatser redan för ett par år sedan, och nu i höst tog jag tag i förstoringen av utrymmena invändigt. Både köket, personalens sociala utrymmen samt kundutrymmet har fördubblats till ytan sett, berättar Bengt.
I grillen finns numera flertalet bord där hela familjen ryms för att avnjuta en måltid, och på menyn finns något som passar alla.
– Vi serverar traditionell grillmat kompletterad med rätter som ligger i tiden. Glutenfria och vegetariska alternativ finns på menyn, liksom ett eget urval för barnen.
Produktsortimentet utvecklas kontinuerligt. Bengt och den övriga personalen testar nya smaker och varianter, som sedan också kunderna får säga sitt om.
– De som det finns efterfrågan på behåller vi sedan på menyn.
Hans koncept omfattar fyra punkter och dem håller han hårt fast vid: En hög hygienisk standard, högklassiga råvaror, exakta tillverkningsmetoder samt god kundbetjäning. När kunderna är nöjda och ger positiv feedback trivs Bengt som bäst med sitt arbete, och att få vara sin egen chef ser han som den största fördelen med företagandet.
– Men samtidigt måste man vara en ”spelande tränare”. Det krävs hög effektivitet, god standard och starkt engagemang av en företagare idag, anser han.
Även köket har förstorats och här jobbar Bengt och hans deltidsanställda sju dagar i veckan. Hans koncept omfattar hög hygienisk standard, högklassiga råvaror, exakta tillverkningsmetoder samt god kundbetjäning.
Grillen Malax Storjetari betjänar både ortsbor och mer långväga gäster på besök eller genomfart.
– Genom sitt engagemang har Bengt visat att det lönar sig att satsa på kvalitet och god service. ”Storjetarna” själva, det vill säga Malaxborna, kan vara stolta över ännu ett i raden av högklassiga matföretag, anser Olav Nylund.
Läs mera om projektet Ett planerat ägarskifte
Text och bilder: Anna Sand / bySand