Nyheter

Ny regional webbtjänst byggs ur ett användarvänligt perspektiv

12.1.2018
-

För ungefär ett och ett halvt år sedan konstaterade man att innehållet och layouten hade börjat föråldras inte bara på VASEKs Vasaregionen-portal men också på Världsarvet Kvarkens skärgårds, Visit Vaasas samt Vasa stads hemsidor. Dessutom innehåller alla sidorna delvist dubbel information, vilket alla håller på och uppdateras separat i olika plattformar. Varför inte slå sidorna ihop?

toteuttajatMari Kattelus från VASEK, Leena Forsén från Vasa stad, Max Jansson från VisitVaasa samt Kenth Nedergård från Kvarkens välrdsarv rf.

Om utgångsläget är fyra separata webbplatser med hundratals undersidor, och målet är att inrätta en gemensam, enkel, attraktiv och lätt tillgänglig portal, innebär det nog ett avsevärt arbete.

För ungefär ett och ett halvt år sedan konstaterade man att innehållet och layouten hade börjat föråldras inte bara på VASEKs Vasaregionen-portal men också på Världsarvet Kvarkens skärgårds, Visit Vaasas samt Vasa stads hemsidor. Dessutom innehåller alla sidorna delvist dubbel information, vilket alla håller på och uppdateras separat i olika plattformar. Varför inte slå ihop sidorna ?

– Med en gemensam webbtjänst i Vasaregionen sökes användarvänlighet, kostnadseffektivitet och bättre aktualitet genom att sätta stopp för den fragmenterade och överlappande informationen, som man nu uppdaterar på olika platser i lite olika stil och takt. Med samarbetet strävar vi efter bättre synlighet och större antal besökare, berättar marknadsföringschef Mari Kattelus och fortsätter:

– Besökarna är inte intresserade av vilken organisation det är som erbjuder den informationen man söker, utan av det faktum att information överhuvudtaget kan hittas, finns på eget språk och är uppdaterad. Målet är att skapa en högklassig webbtjänst, som är både användarvänlig och visuellt attraktiv, och som förutom gör regionen mer allmänt känd även ger kostnadsbesparingar.

osallistujatSolita, som VASEK, Vasa stad, VisitVaasa och Kvarkens världsarv tillsammans har valt till sin samarbetspartner, analyserade webbplatsens nuläge och skapade sedan ett koncept, enligt vilket webbtjänsten skulle kunna genomföras.

– Som en röd tråd i konceptet är kärnbudskapen i regionens kommunikationsstrategi, det vill säga energi, havet samt en passionerad inställning till att göra saker. Vi definierade de huvudsakliga mål- och användargrupperna, skissade tjänstevägar och strukturer för innehållet, och gav även våra egna förslag till konceptets förvaltningsmodell. Till konceptet ingick också en prototyp av webbtjänsten, varifrån vi plockade ihop användarnas upplevelser, berättar Kimmo Kivirauma från Solita.

Nya webbtjänstens viktigaste element är den praktiska sökfunktionen, den användarvänliga evenemangskalendern och det högklassiga innehållet. Webbjänsten är uppdelad i tre huvudsakliga målgrupper enligt invånare, turister och företagare, med andra ord för företag som är verksamma eller planerar att etablera sig i Vasaregionen.

Till webbtjänstens presentationstillfälle den 11.1. samlades mer än 40 deltagare från kommuner och andra intressenter för att höra hur arbetet framskrider och för att bekanta sig med prototypen. Under tillställningen antecknades alla kommentarer och förslag till förbättringar och de skall beaktas i takt med att arbetet fortskrider. Därefter, redan i januari, påbörjas anbudsförfarandet för det tekniska genomförandet av webbtjänsten på basis av detta koncept.

Webbtjänsten beräknas vara klar under våren 2019.

Närmare uppgifter

[contact_member,name=Mari Kattelus,id=4,details=Name]