Nationellt företagarpris 2021 till Dermoshop
Dermoshops framgång bygger på ett starkt varumärke Dermosil och en webbshop. Företaget lanserade den första versionen av webbshopen redan för 25 år sedan.
En framgångsrik webbshop eller ett välkänt konsumentmärke är milstolpar som många finländska företag endast kan drömma om. Dermoshop, som specialiserat sig på hudvårdsprodukter och kosmetika, har lyckats uppnå båda.
Dermoshop är ett av företagen som tilldelats Nationella företagarpriset. Företagarprisets rötter går tillbaka ända till 1960-talet. Då presenterade Fennias dåvarande ledningsgrupp idén om priset för Företagarna i Finland. Idag består företagarprisets jury av Fennia, Företagarna i Finland, Förbundet för finländskt arbete och stiftelsen för egenföretagare.
– Vi är så glada och tacksamma för det här priset. Det här är tack vare hela Dermogänget, säger Dermoshops vd Suvi Markko tacksamt.
Mitt i coronapandemin investerade Dermoshop i en ny tvålfabrik, som även den är belägen i Korsnäs. Fabriken är en del av företagets hållbarhetsprogram där målet är att hålla resan för produkterna så kort som möjligt.
En föregångare inom e-handel
Dermoshop lanserade sin första webbshop för 25 år sedan. På en tid när det inte fanns många företag som ens hade en egen webbsida.
– I samma lokaler som vi verkade i fanns en ung kille som hade ett stort intresse för internet. Han uppmanade oss att öppna en butik på webben. Vi undersökte inte saken desto mer, vi bara bestämde oss för att förverkliga idéen, berättar Dermoshops grundare och majoritetsägare Henry Backlund.
Till en början var webbshopen inte någon framgångssaga. Kataloger och telefonförsäljning var de effektivaste försäljningskanalerna för våra produkter, men det strategiska beslutet att satsa på webbshopen fattades endast fem år efter lanseringen.
Nya idéer på löpande band
Varumärket Dermosil är starkt och idag består sortimentet av över 400 olika produkter. Utöver Finland har Dermoshop dotterbolag i Sverige, Estland och Ryssland.
Dermoshops huvudkontor är beläget inom Unescos världsarvsområde i Korsnäs, Österbotten. Markko är övertygad om att läget och utsikten är en faktor som bidrar till alla nya idéer som bidrar till tillväxt. Därtill har företaget en kultur stöder innovationer och djärva idéer.
– Idéer utgör ryggraden i ett växande företag och det är något som verkligen behövs inom handel. Vi lanserar årligen över 100 nya produkter. Tillväxt innebär förnyelser och då är det viktigt att våga lämna bekvämlighetszonen. Det steget ger ju också den bästa känslan, förklarar Markko ivrigt.
Dermoshop Oy
-
Grundat: 1983
-
Grundare: Henry Backlund
-
Verkställande direktör: Suvi Markko
-
Hemort: Korsnäs
-
Anställda: Cirka 90
-
Omsättning: 25,5 miljoner euro
-
Resultat: 2,6 miljoner euro
Bilder: Numi Nummelin