När man utformar resepaket måste man titta på både långt och nära håll
Den 18-19 februari hölls en tvådagars workshop Matkailupakettien tuotteistaminen ja hinnoittelu för turistaktörer på Ruutin kartano i Laihela. I evenemanget som anordnades av Kyrolandets turismprojekt analyserade man deltagarnas befintliga reseprodukter och gick genom grunderna för produktifiering och lönsam prissättning. Idéer utvecklades med hjälp av workshopens ledare, turist- och landsbygdsutvecklingsspecialister Soila och Simo Palviainen vid Aurana Ab, men också bland deltagarna. Samtidigt skapades en plattform för fortsatt samarbete och verksamhet mellan företag i hela regionen för att öka Kyrolandets attraktion som resmål.
Soila och Simo Palviainen
Den 18-19 februari hölls en tvådagars workshop Matkailupakettien tuotteistaminen ja hinnoittelu för turistaktörer på Ruutin kartano i Laihela. I evenemanget som anordnades av Kyrolandets turismprojekt analyserade man deltagarnas befintliga reseprodukter och gick genom grunderna för produktifiering och lönsam prissättning. Idéer utvecklades med hjälp av workshopens ledare, turist- och landsbygdsutvecklingsspecialister Soila och Simo Palviainen vid Aurana Ab, men också bland deltagarna. Samtidigt skapades en plattform för fortsatt samarbete och verksamhet mellan företag i hela regionen för att öka Kyrolandets attraktion som resmål.
Tecken på återhämtning inom turistnäringen och framtidstron motiverar företagare som deltog i workshopen. Det uppstod ett behov av att utveckla mer konkreta produkter som skulle locka att besöka och stanna en längre tid. Experterna uppmanade bland annat att följa trender genom Visit Finlands sidor.
– Jag tror själv att välfärdsturismen kommer att öka eftersom coronaviruset har gjort människor oroliga, funderade Soila Palviainen.
Målgruppstänkande är viktigt för att uppnå vinst
Soila Palviainen uppmanade att noga tänka på fokusgruppen och välja den mest lönsamma delen av kundbasen.
– Alla bör inte erbjudas allt för då kommer ingen att få något, sade Palviainen. Dessutom är en av turismens skötesynder att sälja möjligheter men inte berätta vad dessa möjligheter kostar och vad de faktiskt innehåller. Företagaren måste motivera vilket behov produkten eller tjänsten svarar på. Vad ett företag säljer kan nämligen vara helt annat än vad kunden vill betala för.
Det påpekades också i workshoppen att om det finns många liknande produkter eller tjänster på marknaden kan priset inte vara det enda konkurrensmedlet. Företaget bör hitta en unik differentierande faktor (USP, unique selling point) jämfört med konkurrenterna. Det är också bra att jämföra priset på egna produkter med priset på konkurrenternas jämförbara produkter (benchmarking). Vid prissättning måste företagaren dessutom komma ihåg sitt eget arbetsbidrag (design, utförande) och, naturligtvis, även försäljningsbidrag. Målet är ju trots allt att uppnå vinst. Den potentiella provisionsavgiften måste också beaktas. Om produkten säljs via en researrangör, tar de ut en provisionsavgift av försäljningspriset. Företagare kan behålla provisionsdelen om de säljer direkt till kunden.
Simo Palviainen jämför framgången med prissättning med bilkörning:
– Om du kör utan att känna till destinationen hamnar du på en slumpmässig plats. Han konstaterar att de ekonomiska målsättningarna måste också ha ett syfte, annars kan de inte uppnås.
Planering är viktig
Anta inte för mycket och kom ihåg noggrann planering före genomförandet
Enligt Soila Palviainen är en annan skötesynd av turism att vi tror folk vet vad som erbjuds.
Entreprenörer måste berätta för kunderna vad allt man kan göra i regionen. Fast man som lokalinvånare kanske tycker att avståndet till nästa besöksmål är långt, så behöver inte besökaren uppfatta det så.. Samarbeta och berätta åt folk vilka destinationer som finns i närheten inom en timmes resa. Särskilt utländska resenärer ber om rekommendationer om andra destinationer och, efter att ha fått god service, återvänder eller talar om sina positiva erfarenheter.
Paret Palviainen påminde också turistaktörerna om vikten av planering.
– Testa innan du gör investeringar. Planering kommer bara att kosta dig ditt arbete, men investeringarna kommer att kosta. Tänk på att produktifiering handlar om att ta bort köphinder. Reservera tid, arbete och ansträngning för marknadsföring när du producerar tjänster. Tiden på produktifiering är bortkastad om du inte kommer ihåg att investera i marknadsföring efter det.