Nyheter

Merenkulun innovaatiot tutuiksi

2.5.2013
-

Huhtikuun lopussa Vaasassa järjestetty EU arjessa -tapahtuma antoi Vaasan seudulla toimiville merenkulun innovaatiota kehittäville yrityksille mainion tilaisuuden esitellä omaa toimintaansa EU-komission ja Suomen valtion vaikuttajille. Merenkulkuinnovaatioista kiinnostuneen vierailuryhmän vaikutusvaltaisiin jäseniin kuuluivat muiden muassa EU:n varapresidentin ja komissaarin Siim Kallaksen kabinetissa TEN-T -logistiikkaverkostosta vastaava kabinetin jäsen Désirée Oen ja Suomen liikenne-...

Huhtikuun lopussa Vaasassa järjestetty EU arjessa -tapahtuma antoi Vaasan seudulla toimiville merenkulun innovaatiota kehittäville yrityksille mainion tilaisuuden esitellä omaa toimintaansa EU-komission ja Suomen valtion vaikuttajille. Merenkulkuinnovaatioista kiinnostuneen vierailuryhmän vaikutusvaltaisiin jäseniin kuuluivat muiden muassa EU:n varapresidentin ja komissaarin Siim Kallaksen kabinetissa TEN-T -logistiikkaverkostosta vastaava kabinetin jäsen Désirée Oen ja Suomen liikenne- ja viestintäministeriön merenkulkuneuvos Sirkka-Heleena Nyman.

Vierailijaryhmän lisäksi myös täällä vierailleet EU-parlamentaarikot Anneli Jäättenmäki, Sirpa Pietikäinen, Petri Sarvamaa ja Nils Torvalds sekä alueen kansanedustajat vastaanottivat tietopaketin Vaasan seudulla toimivien yritysten merenkulkuinnovaatioista.

Desirée Oen Wärtsilän tehdaskierroksella

Merenkulun murros vaatii innovaatioita

Pohjoisen sijaintinsa takia suomalainen teollisuus ovat riippuvainen hyvistä logistisista yhteyksistä, varsinkin edullisista merikuljetuksista. Muutokset merenkulun toimintaedellytyksissä ja -ympäristössä tuovat uusia haasteita merenkulun kannattavuudelle ja vaikuttavat siten myös suomalaisen teollisuuden kilpailukykyyn. Merenkulun kannattavuutta murentavat esimerkiksi kansainvälisestä taantumasta johtuva ylikapasiteetti, polttoaineiden hintojen nousu sekä kiristyvät ympäristömääräykset, jotka aiheuttavat investointipaineita.

Alusten kiristyvien rikkipäästörajojen etenkin Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin liikenteessä uskotaan jo yksistään nostavan rahtihintoja merkittävästi. Käytännössä rikkidirektiivin voimaantulo edellyttää, että alueella liikkuvien alusten on ryhdyttävä käyttämään matalarikkistä dieselöljyä, biopolttoainetta tai nesteytettyä kaasua, taikka perinteistä dieseliä käytettäessä investoitava ns. rikkipesuriin.

Innovaatiot vastaavat käytännön tarpeisiin

Wärtsilä Ship Powerin johtaja Henrik Wilhelms kertoi, että Wärtsilä on jo pitkään tehnyt laivamoottoreita, jotka käyvät joko dieselöljyllä, kaasulla tai molemmilla. Wärtsilä on edelläkävijä laivojen rikkipesureiden kehittämisessä ja valmistamisessa. Wärtsilän tuoteportfoliosta löytyy tänään moottoreiden lisäksi myös potkureita, erilaisia pakokaasun puhdistuslaitteita, sähkö- ja automaatiojärjestelmiä laivan operoinnin optimoimiseksi sekä laivasuunnittelua. Omassa esityksessään Wilhelms kiinnitti huomiota myös siihen, että alusten suunnittelu vaikuttaa paljon niiden energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.

ABB:n teknologiajohtaja Heikki Uusitalo esitteli vieraille Azipod®-ruoripotkurijärjestelmää, alusten informaatio- ja automaatiojärjestelmiä sekä tasavirtaan perustuvaa laivan sähkönjakelujärjestelmää, joita ABB valmistaa. Yhteistä näille kaikille on, että niiden avulla pystytään säästämään laivojen kuluttamaa energiaa ja siten vähentämään päästöjä. Viking Linen uusin risteilyalus Viking Grace on hyvä esimerkki aluksesta, jossa on käytetty sekä Wärtsilän että ABB:n ympäristöä säästävää teknologiaa.

ABB:n Heikki Uusitalo

WE Tech Solutions on Wärtsilästä ulos kasvanut spin off-yritys, jonka toimitusjohtaja Mårten Storbacka kertoi vieraille laivojen energiatehokkuutta parantavista ratkaisuista. Vaconin taajuusmuuttajateknologiaan perustuva WE Drive -järjestelmä esimerkiksi parantaa potkureiden optimaalista käyttöä ja generoi virtaa laivan sähköverkkoon akseligeneraattorista vähentäen näin apugeneraattoreiden tarvetta. Vanhoihinkin aluksiin asennettavissa oleva WE Drive pystyy vähentämään aluksen polttoainekustannuksia jopa 15 prosenttia.

Vacon Oyj:n Suomen toiminnoista vastaavan johtaja Timo Kasi esitteli vierailijoille Vaconin ympäristöystävällistä, energiaa säästävää taajuusmuuttajateknologiaa, jota voidaan käyttää perinteisten käyttökohteiden lisäksi myös merenkulussa, kuten WE Techin esimerkki toi ilmi.

Kiinnostuneita yritysvieraita

Yritysvierailulla esitellyt innovaatiot kiinnostivat vierailijaryhmää. Oen oli iloisesti yllättynyt siitä, kuinka esimerkiksi ABB ja Wärtsilä ovat toinen toistensa asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, vaikka kilpailevat joillakin aloilla keskenään. Hän hämmästeli myös, miksi kaikki varustamot eivät asenna laivoihinsa WE Driven tapaisia laitteita, kun ne kerran maksavat itsensä takaisin jo lyhyessä ajassa. Kaasumoottoreita valmistavalle Wärtsilälle Oen kertoi, että nesteytetyn kaasun (LNG) bunkrausinfrastruktuuri pitäisi olla kunnossa Euroopan satamissa vuoteen 2025 mennessä. Hän myös kehotti yrityksiä hyödyntämään EU:n Horizon 2020 -ohjelmaa kehitysprojekteissaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön Nymania kiinnostivat tuoreiden innovaatioiden lisäksi erityisesti rikkipesurit ja hän saikin mahdollisuuden kuulla niistä lisää matkansa aikana. Kaiken kaikkiaan Nyman piti Vaasan seudun energiateknologiakeskittymän merenkulkuun ja liikenteeseen liittyviä ratkaisuja niin merkittävinä, että liikenne- ja viestintäministerinkin olisi syytä käydä tutustumassa niihin paikan päällä.

 

Teksti ja kuvat: Johanna Haveri, Viestintä Oy Prowomedia