Nyheter

Logistiikkaforumista ei voinut jäädä pois

24.10.2018
-

VASEKin logistiikka-asiantuntijat kutsuivat MABA II -hankkeen puitteissa Vaasan seudun huolitsijoiden ja kuljetusliikkeiden edustajat syksyisen aamupäivän mittaiseen logistiikkaforumiin 23.10. Tilaisuuden tavoitteena oli saada aikaan avointa keskustelua sisälogistiikasta, mitä Suomen teillä tapahtuu, logistiikan kehittämisestä pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä sekä teollisuuden muutoksista Vaasassa.

 

VASEKin logistiikka-asiantuntijat kutsuivat MABA II -hankkeen puitteissa Vaasan seudun huolitsijoiden ja kuljetusliikkeiden edustajat syksyisen aamupäivän mittaiseen logistiikkaforumiin 23.10. Tilaisuuden tavoitteena oli saada aikaan avointa keskustelua sisälogistiikasta, mitä Suomen teillä tapahtuu, logistiikan kehittämisestä pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä sekä teollisuuden muutoksista Vaasassa.

– Moni kutsuun vastannut totesi, ettei uskalla olla pois tästä tilaisuudesta. Kaikki haluavat kuulla mitkä aiheet ovat ”in” tällä hetkellä. Olen erittäin iloinen, että lähes 40 alan toimijaa pääsi paikalle, logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheim kertoo ja jatkaa:

– On tärkeää tiedottaa seudun toimijoille mitä logistiikan saralla on käynnissä. Esimerkiksi MABA II –hankkeessa tehdään selvityksiä, joita käytetään tehtävien päätösten pohjana. Kaikki investoinnit perustuvat pitkän tähtäimen suunnitelmiin. Logistiikan kehittäminen ei ole kehittämistä vain yritysten nykyisiä tarpeita varten, vaan työtä tehdään myös tulevia mahdollisuuksia ajatellen.

Limowa ry:n toiminnanjohtaja Henri Ahlqvist kiinnitti puheenvuorossaan yleisön huomion siihen, miten logistiikka on muuttumassa ja mitkä siihen vaikuttavat.

– Ihmisten, erityisesti diginatiivien, kulutuskäyttäytyminen vaikuttaa suuresti logistiikkaan. Verkkokaupan jatkuva kasvu vaikuttaa siihen, että toimitettavien erien koot pienenevät, tavaravirrat ovat entistä ennakoimattomampia ja niiden tahti on nopeampi. Myös tavaroiden paluuvirrat on huomioitava. Nämä kaikki luovat tarvetta uudelle infralle ja vaativat prosesseilta entistä enemmän leaniä. Murroksessa on suuri potentiaali, Ahlqvist vakuutti.

SKAL Pohjanmaan toiminnanjohtaja Riikka Pakkala esitteli kuljetusalaa koskevia tulevia lakimuutoksia, muun muassa raskaan kaluston maksimimittojen muutosta. Yleisössä pohdittiin välittömästi, miten Suomen tiet ja sillat tulevat tämän kestämään. Pakkala jakoi yleisön huolen:

– SKAL on ehdottomasti sitä mieltä, että ensin on saatava tieverkko kuntoon ja vasta sitten ryhdyttävä kasvattamaan kuljetusten massaa.
Wärtsilän Category Manager Logistics Ari Schiestl esitteli Wärtsilän Vaskiluotoon rakennettavan Smart Technology Hubin tuomia muutoksia seudun logistiikkakuvioille.

– Tavoitteena on aikaansaada logistiikan yhteistyötä seudun yritysten kesken, mikä mahdollistaa joustavan kuljetusketjun kaikille osapuolille. Pitkällä tähtäimellä haluamme luoda maailmanluokan logistisen ketjun, joka tuottaa lisäarvoa sekä yrityksille että loppuasiakkaille.

Wärtsilän tavoitteen on lisätä voimakkaasti Vaasan sataman käyttöä tehtaan tuotteiden kuljettamiseen ja saada käyntiin säännöllinen linjaliikenne Vaasan ja Manner-Euroopan satamien välillä. Mukaan kaivataan myös muita seudun logistiikkatoimijoita:

– Smart Technology Hub tuo paikallisille yrittäjille ainutkertaisen mahdollisuuden Vaasan sataman käyttöön suuremmassa mittakaavassa. Nyt on se aika tarttua tähän, ei vasta 20 vuoden päästä. Milloin viimeksi olette saaneet tällaisen myönteisen haasteen lähteä kehittämään jotain puhtaalta pöydältä? Tämä saadaan aikaan yhdessä, tätä Wärtsilä ei tee yksin, Schiestl päätti.

 

[contact_member,name=Riitta Björkenheim,id=11,details=Name]

Intrerreg BA FI RGB