Laihian Autotarvikes verksamhet fortsätter tack vare generationsskiftet
Tryggheten i en fast tjänst som verkstadschef med allt vad det innebär hindrade inte Jussi Rauhala. I somras lämnade han efter 17 år livet som anställd på en av nejdens bilaffärer för att överta sin fars reservdelsbutik i Laihela. Laihian Autotarvike Oy:s verksamhet fortsätter tack vare generationsskiftet.
Jussi Rauhala övertog Laihian Autotarvike Oy efter sin far Arto förra sommaren. Han sköter själv allt arbete i butiken, men får vid behov hjälp av Arto som gärna hoppar in då det behövs.
Tryggheten i en fast tjänst som verkstadschef med allt vad det innebär hindrade inte Jussi Rauhala. I somras lämnade han efter 17 år livet som anställd på en av nejdens bilaffärer för att överta sin fars reservdelsbutik i Laihela. Laihian Autotarvike Oy:s verksamhet fortsätter tack vare generationsskiftet.
– Min far Arto Rauhala köpte företaget 1996 och har drivit det sedan dess, inleder Jussi Rauhala. Redan för några år sedan då han började närma sig pensionsåldern förde vi de första diskussionerna om firmans framtid och jag erbjöd mig att ta över företaget.
Jussi är utbildad fordonsmekaniker och efter 17 år i branschen, först som mekaniker och därefter som arbetsledare och verkstadschef på Arton Auto i Tervajoki, är branschen ingalunda ny för honom.
– Vi har dessutom företagandet i släkten, både från pappas och mammas sida, så att ta steget och själv bli egen företagare kändes inte heller främmande, konstaterar han.
– Att bli sin egen chef kändes tvärtom lockande och intressant.
I sortimentet ingår allt från oljor till bildäck. Lagret är förhållandevis stort och leveranstiden på de flesta beställningsprodukter inte längre än en dag.
Ännu har han inte heller ångrat sitt beslut.
– Visst blir arbetsdagarna längre nu men jag var fullt medveten om att man som egen företagare inte kan räkna sina arbetstimmar på samma sätt som en anställd. Känslan är också en helt annan när man vet att man jobbar åt sig själv, tillägger Rauhala.
Konkurrensen är hård men i Laihela finns en väl inarbetad kundkrets och de uppskattar att de inte behöver köra in till Vasa varje gång de behöver något.
– Det finns många som har bilar som hobby här och jag har fått positiv respons på att verksamheten fortsätter. Vårt lager är relativt stort men behöver man något som måste beställas, finns det ändå här redan följande dag.
I den här butiken är det personlig service som gäller och Rauhala satsar extra just på den och byter gärna torkarblad eller brännare på kundernas bilar om de behöver hjälp med det.
Konkurrensen är hård men i Laihela finns en väl inarbetad kundkrets och de uppskattar att de inte behöver köra in till Vasa varje gång de behöver något.
– Det finns många som har bilar som hobby här och jag har fått positiv respons på att verksamheten fortsätter. Vårt lager är relativt stort men behöver man något som måste beställas, finns det ändå här redan följande dag.
Att konkurrera med priserna är svårt – därför satsar Jussi i stället på att göra det med bästa möjliga kundservice.
– Behöver någon hjälp med att byta torkarblad eller brännare hjälper jag gärna till – inte ska man behöva åka till en verkstad för det, anser han.
Hjälp fick Jussi och hans far också själva när generationsväxlingen skulle verkställas.
– Pappa kontaktade VASEK när planerna blev mer konkreta. Själv visste jag inte i det skedet vilka tjänster VASEK erbjuder, men i efterhand kan jag konstatera att jag inte skulle ha klarat mig utan dem. Företagsrådgivare Antti Alasaari har hjälpt till med allt från affärsverksamhetsplan till ansökan om startstöd – saker som jag definitivt inte hade velat ta mig an på egen hand. Dessutom bistod Alasaari gällande finansieringsansökan till Finnvera och mycket mer.
– Att upprätthålla servicen på landsbygden är viktigt och som gammal laihelabo är jag speciellt glad över att Laihian Autotarvike fortsätter sin verksamhet. Jussis kompetens har jag både själv fått erfara, och hört mycket gott om från andra kunder, så han kommer utan tvekan att få förtroende av både laihelaborna och folk från andra områden, konstaterar Alasaari och fortsätter:
– Man kan lita på att man får hjälp av Jussi, och det är kul att pappa Arto också ännu hjälper till. Jag ser gärna fler av dylika generationsskiften inom näringslivet.
Jussi Rauhala övertog det befintliga företaget och grundade därmed inget nytt. Ett nytt grafiskt utseende ska dock affären få – en ny logo är beställd liksom ny skylt och nya fönstertejpningar.
Processen genomfördes snabbt när det var så dags, även om den föregåtts av några års betänketid. Om Rauhala ska ge ett råd till andra som står inför en generationsväxling eller ett företagsköp, är det definitivt att ta kontakt med VASEK från första början.
– Jag kan verkligen rekommendera det, säger han.
Text och bilder: Anna Sand