Nyheter

Kyrolandet – resmålet med dragningskraft

Kyrolandet, det vill säga Storkyro, Laihela och Lillkyro, är ett potentiellt resmål för såväl inhemska som internationella turister. Laihelas omtalade snålhet är känt i hela Finland, plåtslagarkunnandet i Lillkyro är värt att beundra och tack vare Kyrö Distillery och verksamheten som byggts upp kring det är Storkyro känt även utomlands. Dessutom slingrar sig vackra Kyro älv genom området och erbjuder olika möjligheter när det kommer till upplevelser och attraktioner.

Kyronmaa hanke

Kyrolandet, det vill säga Storkyro, Laihela och Lillkyro, är ett potentiellt resmål för såväl inhemska som internationella turister. Laihelas omtalade snålhet är känt i hela Finland, plåtslagarkunnandet i Lillkyro är värt att beundra och tack vare Kyrö Distillery och verksamheten som byggts upp kring det är Storkyro känt även utomlands. Dessutom slingrar sig vackra Kyro älv genom området och erbjuder olika möjligheter när det kommer till upplevelser och attraktioner.

Vasaregionens Utveckling Ab VASEK startar i början av september ett projekt vars mål är att öka medvetandet bland de som är knutna till turismnäringen om hur man får flera lockande turismprodukter till området.

– Området har goda förutsättningar som ett resmål, men det behövs flera konkreta produkter och produktpaket som lockar turister att stanna en längre tid. Detta kräver förstås samarbete mellan olika aktörer. Det är meningen att projektet ska hjälpa till att starta processen och skapa grund för nya partnerskap, berättar projektchef Peter Källberg på VASEK.

Allt börjar med att kartlägga nuläget

I projektet ska man allra först kartlägga lokala företagare och befintliga turismprodukter för att få en överblick över nuläget. I området finns även vandrings- och cykelleder samt paddlingsrutter som ska tas i beaktande.

– För att åstadkomma fungerande samarbete måste vi veta hurdan verksamhet och hurdana möjligheter med anknytning till resebranschen redan finns i området och vem alla som är beredda att samarbeta. Efter kartläggningen ordnar vi infotillfällen, workshopar och träning, där deltagarna får information om till exempel produktifiering av idéer, paketering av produkter samt marknadsföring och hållbar turism, räknar Källberg upp.

De deltagande företagen kan inhämta nya idéer och inspiration även på mässor och studieresor som ordnas till områden med liknande turismprofil.

– Vi hoppas att kunna nå så brett som möjligt företagare och andra parter som är involverade i turismnäringen i Kyrolandet. Genom att samarbeta har aktörerna i området möjligheter att utveckla attraktiva produktpaket som gagnar hela områdets turismnäring, förklarar Källberg.

Kyrolandets turismprojekt finansieras av Leader Yhyres och Europeiska jordbruksfonden för landsbygden.

 

Taggar: